Sähköauton latauspiste.
07.10.2022
Sähköautojen määräaikainen tuki on poistumassa suunniteltua aiemmin, vuodenvaihteessa. Invalidiliitto esittää, että vammaisille ihmisille täyssähkökäyttöisten henkilöautojen tukea jatkettaisiin vuoden 2024 loppuun saakka.

Tämän vuoden alussa voimaan tulleessa laissa säädetään mm. tuesta vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankintaan.  Hankintatukea voidaan myöntää täyssähkökäyttöisen henkilöauton, sähkökäyttöisen kuorma-auton, perävaunun tai kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintaan ja sähkö- tai kaasukäyttöisen pakettiauton hankintaan. Tukia olisi voinut hakea 31.3.2023 asti ja tukea pakettiautojen hankintaan 31.12.2022 asti.

Hallitus esittää muutosta lakiin siten, että täyssähkökäyttöisten henkilöautojen osalta tuki päättyisi, eikä sille ole osoitettu määrärahaa enää vuodelle 2023.  Sen sijaan paketti- ja kuorma-autojen osalta esitetään mahdollisuutta hankintatuen hakemiseen vuoden 2024 loppuun saakka. Liikenne- ja viestintävaliokunta pyysi Invalidiliitolta lausuntoa asiasta.

Invalidiliitto on lausunnossaan esittänyt, että täyssähkökäyttöisten henkilöautojen tukea jatkettaisiin kuitenkin vammaisille ihmisille kuten paketti- ja kuorma-autojen kohdalla vuoden 2024 loppuun saakka. Invalidiliitto esittää myös nykyisen tuen perustana olevan auton kokonaishinnan 50 000 euron korottamista.

Monelle vammaiselle ihmiselle auto on välttämätön

YK:n vammaisyleissopimuksen artikla 20 henkilökohtaisesta liikkumisesta sisältää vammaisen ihmisen itsenäisen ja henkilökohtaisen liikkumisen mahdollistamisen ja yhdenvertaisuuden.  Siinä mm. velvoitetaan osapuolia varmistamaan vammaisille henkilöille mahdollisimman itsenäinen liikkuminen esimerkiksi helpottamalla vammaisten henkilöiden liikkumista kohtuulliseen hintaan sillä tavalla ja silloin, kun he haluavat.

- Yhdenvertaisen liikkumisen mahdollisuuksia arvioitaessa tulee huomioida, että monelle vammaiselle auto on välttämätön juuri vammasta johtuen. Heillä on esteitä vamman vuoksi käyttää mm. julkista liikennettä. Liikuntavammaiset ihmiset tarvitsevat autoonsa lisätilaa vähintäänkin liikkumisen apuvälineiden kuljettamiseen, Tästä syystä esitämme myös nykyisen tuen perustana olevan auton kokonaishinnan korottamista, sanoo Invalidiliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen

Lue Invalidiliiton koko lausunto (pdf).

Lisätietoa: Riitta Saksanen, sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija, Invalidiliitto, riitta.saksanen@invalidiliitto.fi