Lakikirjat ja minipyörätuoli. Kuvituskuva.
18.03.2021
Invalidiliitto kannattaa, että 30.6.2021 saakka voimassa olevaa väliaikaista lakia yhteisöjen kokouksista jatketaan. Koronaepidemiatilanteen tuoma epävarmuus tulee todennäköisesti jatkumaan, joten on hyvä ennakoiden jatkaa poikkeamislakia. On tärkeää, että yhdistystoimijoilla on näkymä, miten yhdistystoimintaa voidaan jatkaa ja päätöksenteko taata myös poikkeuksellisissa oloissa.

Väliaikaisessa laissa ei ole mahdollisuutta poiketa yhdistyksen kokouksen sääntömääräisestä aikataulusta. Lainsäätäjä olettaa, että kaikkien yhdistysten etäosallistumiskäytännöt ovat kehittyneet riittävästi. Valitettavasti Invalidiliiton kokemuksen mukaan monissa yhdistyksissä ei edelleenkään ole mahdollista järjestää etäkokousta joko jäsenistön osaamisen tai soveltuvien laitteiden puuttumisen vuoksi.

Vaikka kokoukseen olisi kokoontumisrajoitusten puolesta mahdollista osallistua perinteisellä tavalla eli tulemalla paikalle, se ei kuitenkaan välttämättä ole mahdollista esim. riskiryhmiin kuuluville tai heidän läheisilleen tartuntariskin vuoksi.  Rokotuskattavuus kasvaa koko ajan, mutta virusmuunnoksista ja niiden vaikutuksista immuniteettiin ei voida tietää lähivuosien osalta.

Invalidiliitto esittää, että poikkeamislakiin säädetään mahdollisuus siirtää yhdistyksen kokousta esim. puolella vuodella tai yhdistää kevät- ja syyskokoukset.  Näin hallituksen ei tarvitsisi pohtia, onko kokouksen lykkääminen tai kevät- ja syyskokouksen yhdistäminen kokonaisarvioinnin mukaisesti lainvoimainen. Erityisesti pienten, vapaaehtoispohjalta toimivien yhdistysten osalta tämä lisäys selkeyttäisi tilannetta merkittävästi.

Invalidiliitto pitää hyvänä väliaikaisen lain mahdollistamaa velvoitetetta kokoukseen ilmoittautumisesta ennakolta, mikä helpottaa yhdistyksen etukäteisvalmisteuita. Myös asiamiehen käytön mahdollistaminen voi taata päätösvallan käyttämisen myös henkilölle, joka ei voi osallistua kokoukseen esim. riskiryhmään kuulumisen tai karanteenipäätöksen vuoksi.

Invalidiliiton lausunto Uusi väliaikainen laki yhteisöjen kokouksista (pdf) on luettavissa kokonaisuudessaa täällä.

Lisätietoa vastaava järjestöasiantuntija Mirva Kiiveri, mirva.kiiveri@invalidiliitto.fi, 044 765 0658.