• Sari Lehikoinen
    Sari Lehikoinen, freelancertoimittaja, eläkeläinen

Ylpeästi vammainen – tarvittaessa vimmainen!
    Olen järjestöaktiivi. Sydäntäni lähellä on vaikuttaminen vammaisverkostoissa ja naisten väkivallan vastustamisvaikuttamisessa. Olen määrätietoinen ja periksi antamaton. Jos olisin koira, olisin terrieri: en luovuta ennen kuin asia on selvitetty perin juurin.

• Pirkko Kuusela
    Pirkko Kuusela, projektipäällikkö

Olen ESPIN ry:n pitkäaikainen puheenjohtaja, Espoon vammaisneuvoston puheenjohtaja ja Uudenmaan vammaisneuvoston puheenjohtaja sekä nyt Invalidiliiton liittovaltuuston puheenjohtaja.
    Vaikuttamistyö on aina ollut sydäntäni lähellä ja siksi haluan olla mukana päättämässä ja vaikuttamassa liiton tavoitteisiin ja toimintaan. Haluan vahvistaa aktiivista vuorovaikutusta liiton eri toimijoiden kesken sekä luoda toimintatapoja, joilla lisätään yhteistyötä vaikuttamisessa.

Tehdään yhdessä!

• Eeva Pitkänen
    Eeva Pitkänen, tekninen toimihenkilö, eläkeläinen

Hei! Olen Eeva Pitkänen ja toimin tällä hetkellä Vantaan Invalidit VANIN ry:n varapuheenjohtajana. Haluan olla mukana viemässä yhteistoimintaa eteenpäin liitossa ja liittohallituksessa. Olen ollut jäsenenä invalidiliitossa jo vuodesta 1969 alkaen ja ollut näin vammaisten asioita viemässä eteenpäin monilla sektoreilla. Toimin myös vammaisneuvoston jäsenenä Vantaalla.

Kokemusasiantuntija mukaan päätöksentekoon Invalidiliitossa.

• Reija Lampinen
    Reija Lampinen, YM, ent. vammaisasiamies

Koko työurani olen tehnyt vammaistyötä ja ollut mukana järjestötoiminnassa. Viimeisin työpaikka oli Helsingin kaupungin vammaisasiamiehenä ja vammaisneuvoston sihteerinä 2018 asti. Tavoitteeni on edistää vammaisten osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta sekä esteettömyyttä ja saavutettavuutta yhteiskunnan palveluissa. Invaliidiliiton vaikuttajarooli tulee edelleen säilyttää lansäädäntötyössä ja erityispalveluissa sekä ottaa vaikeavammaiset mukaan päätöksentekoon.

• Kari Ensio Mäkikara
    Etelä-Suomen vaalipiiri
    Kari Mäkikara, forsknings asistent, pen.

Jag är kandidat i Förbundsvalet vid Södra-Finlands valkrets. Har varit tidigare medlem i Invas fulmäktige. Jag bor i Ekenäs, Raseborg. Är aktiv i kommunalpolitik. Har varit gift över 40 år och har two fullvuxsna döttrar och en son. Har jobbat i Helsingfors Telefonföreningen (Elisa) som forsknings assistent över 40 år.

Olen ehdolla Invalidiliiton liittovaaleissa, Etelä-Suomen vaalipiirissä. Olen ollut aiemmin Invan valtuuston jäsen. Asun Tammisaaressa ja olen aktiivinen myös kunnallispolitiikassa.

• Antti Sinisaari
    Antti Sinisaari, asiantuntijaoperaattori

Olen Antti Sinisaari, 40-vuotias asiantuntijaoperaattori Porvoosta. Harrastan käsipyöräilyä sekä pyörätuolirugbya jota pelaan kansainvälisellä tasolla ja viimeiset kuusi vuotta maajoukkueen kapteenina. Toimin myös Porvoon Invalidien hallituksen sekä Paralympiakomitean urheilijavaliokunnan jäsenenä. Minulle tärkeitä asioita on varmistaa laadukkaat ja saatavat kuljetuspalvelut, yksilölliset apuvälineet sekä laadukkaan kuntoutuksen ylläpitäminen.

• Arto Peltoniemi
    Etelä-Suomen vaalipiiri
    Arto Peltoniemi, insinööri (AMK)

Olen ollut yhden kauden Invalidiliiton liittovaltuuston jäsen. Helsingin Invalidien yhdistyksen hallituksen jäsen olin useita vuosia, osan ajasta myös varapuheenjohtajana. Mielestäni ensisijaisesti on pidettävä huolta siitä, että Invalidiliitto ja Invalidiliiton jäsenyhdistykset ovat myös tulevaisuudessa vahvasti vaikutusvaltaisia ja elinvoimaisia. Uskon pystyväni tekemään älykkäitä päätöksiä niin Invalidiliiton kuin jäsenistönkin parhaaksi.

• Sanna-Kaisa Patjas
    Sanna-Kaisa Patjas, eläkeläinen, sairaanhoitaja

Olen 48-vuotias, sähköpyörätuolilla liikkuva, työkyvyttömyyseläkkeellä oleva sairaanhoitaja. Mukanani on avustajakoirani Orvokki. Vuonna 2011 muutimme Hyvinkäälle, jolloin löysin ihanat ystävät Hyvinkään Invalidien toiminnasta. Eri toimien kautta, olen nyt vertaistukiryhmä TOIVE:en vetäjä. Olen ollut kaksi kautta Invalidiliiton valtuustossa ja siellä vaikuttanut ja kehittänyt toimintaamme omalta osaltani. Toimintarajoitteet saavat näkyä elämässä ja esteettömyys ja yhdenvertaisuus on kaikkien oikeus.

• Viktoria Welling
    Viktoria Welling, suurtalousesimies, herastuomari

Olen 60-vuotias monitoiminainen ja olen tehnyt vapaaehtoistyötä vanhusten, lasten ja vammaisten parissa 11-vuotiaasta asti. Myös luonnon- ja eläintensuojelu ovat lähellä sydäntäni. HIY:ssä olen toiminut aktiivisesti vapaaehtoisena yli 10 vuotta. Olen aina heikompien puolella ja pyrin saamaan muutoksia aikaan epäkohtia nähdessäni tai kun saan niistä tietää. Harrastan mm. valokuvausta, somea, uintia, lukemista, käsitöitä, musiikin kuuntelua, puutarhahommia, ja kulttuurista nauttimista.

• Katarina Vasica
    Katarina Vasica, sihteeri

Olen 50 vuotias nainen Lohjalta. Sydäntäni lähellä on se, että vammaisten ihmisten palvelut ovat lainmukaisia. Haluaisin edistää yhdenvertaisuutta ja esteettömyyttä myös Invalidiliiton liittovaltuutettuna. Toimin toimistosihteerinä ja perheeseen kuuluu aviomies, tytär ja koira. Harrastuksiani ovat matkustaminen, lukeminen ja leipominen.

• Sami Matikainen
    Sami Matikainen, opiskelija, valtiotieteiden ylioppilas

Olen 20-vuotias opiskelija sekä järjestöaktiivi. Minulla on useamman vuoden kokemus eri järjestöistä sekä vaikuttamisesta. Toimin esimerkiksi paikallisesti Hyvinkään Invalidien hallituksessa sekä Hyvinkään seudun mielenterveysseurassa.

• Liisa Mononen
    Liisa Mononen, eläkeläinen

Olen 70 vuotias nainen. Koko ikäni olen ollut vammainen. Olen ollut Lohjan Seudun Invalidien jäsen yli 50 vuotta, joten olen nähnyt yhdistystoimintaa jo monen vuosikymmenen  ajalta. Olen aktiivijäsen tällä hetkelläkin. Lohjan vammaisneuvostossa olen toiminut monen vuoden ajan. Olen myös esteettömyysasiamies tämän hetkisessä vammaisneuvostossa.

• Taisto Tulander
    Taisto Tulander, eläkeläinen
  • Kristiina Karhos
    Kristiina Karhos, varatuomari

Olen 63-vuotias vammaisaktiivi ja Helsingin Invalidien Yhdistyksen puheenjohtaja. Haluan jatkaa liittovaltuustotyötä tulevallakin kaudella ja olla kehittämässä Invalidiliitosta entistä vahvempaa vammaisten ihmisten puolestapuhujaa, yhdistystoiminnan tukijaa ja korkealaatuisen palvelutuotannon tarjoajaa. On tärkeää, että Invalidiliitto on aktiivinen tulevassa sote-uudistuksessa, jotta jokaisella hyvinvointialueilla asuvalle taataan mahdollisuus yhdenvertaisiin ja laadukkaisiin palveluihin.

• Mika Väisänen
    Etelä-Suomen vaalipiiri
    Mika Väisänen, tradenomi (YAMK)

Olen Mika Väisänen, 52-vuotias tradenomi YAMK, Keski-Uudeltamaalta. Olen toiminut useissa luottamustehtävissä mm. Järvenpään vammaisneuvostossa. Työuran olen tehnyt toiminnanjohtajana eri yhdistyksissä. Tunnustuksena tehdystä työstä minut valittiin 2013 vuoden järvenpääläiseksi. Koen tehtäväkseni edistää jäsenistön ja liiton vuorovaikutusta kohti vammaisystävällisempää yhteiskuntaa.  Mis Invalidiliitto tarvihee oikei hyvvää miestä - täs teil on sellane.