Sivun videot liittyvät opasteisiin. Jokaisen videon jälkeen on kuvausteksti näkövammaisia varten.

Opasteiden sijoittaminen (1:10)

Kuvailu: Opasteiden sijoittaminen
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Opasteiden sijoittaminen. Videolla näkyy kaksi katosta roikkuvaa opaskylttiä. Ylemmässä on ensin nuoli eteen ja oikealle sekä teksti ”ravintola”, alemmassa teksti ”wc” ja sen jälkeen nuoli oikealle. Näkövammainen nainen kävelee käytävällä tunnustellen kädellään seinää ja valkoisella kepillä kulkuväylää. Käytävän oikealla seinustalla on ovia ja käytävän päässä lasiovet, joiden edustalla näkyvät äskeiset opaskyltit. Kävellessään nainen kertoo kokemuksiaan opasteista. Hän menee sisään yhdestä käytävällä olevasta ovesta. Seuraavaksi nainen kävelee asemahallissa. Lattiassa on ohjaava raita, jota nainen seuraa valkoisella kepillä. Hän menee kohokartan ääreen ja alkaa tunnustella sitä. Tämän jälkeen nainen menee asemahallin hissiin, jonka ovet avautuvat automaattisesti. Hississä on puheopastus. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Riittämätön opastus (1:19)

Kuvailu: Riittämätön opastus
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Riittämätön opastus. Vahtimestari kiinnittää asiakaspalvelutiskin lasiseinän sisäpuolelle paperin, jossa on teksti ”Vahtimestari ei ole paikalla. Tiedustelut 09-306 862”. Vahtimestari lähtee pois. Seuraavaksi ulko-ovesta astuu näkövammainen nainen. Hän kävelee valkoista keppiä apuna käyttäen asiakaspalvelutiskille. Huomatessaan, ettei tiskillä ole ketään, hän alkaa tunnustella lasiseinää, mutta ei huomaa lasin takapuolelle kiinnitettyä paperia. Seuraavaksi asiakaspalvelutiskille on saapunut mies, joka myös lukee paperissa olevan tekstin. Tiskille saapuu toinen mies, joka kysyy ”Voinko auttaa?”. Mies kertoo olevansa kuuroutunut, eikä voi soittaa paperissa mainittuun lankanumeroon. Toinen mies ottaa taskustaan matkapuhelimen. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Linja-autopysäkin info-painike (1:13)

Kuvailu: Linja-autopysäkin info-painike
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Linja-autopysäkin info-painike. Näkövammainen nainen tulee linja-autopysäkille. Videolla näkyvä kuva bussipysäkistä ja sen ympäristöstä on epäselvä, se kuvaa tilannetta naisen näkemänä. Hän kertoo samalla, mitä haasteita näkövammaisella henkilöllä on bussin käytössä. Pysäkin ohitse ajaa paljon autoja, myös busseja. Seuraavaksi nainen tulee toiselle linja-autopysäkille, jossa on info-painike. Nainen tunnustelee kohotekstiä ja pistekirjoitusta, ja painaa painiketta. Laitteesta kuuluu pysäkille saapuvien seuraavien linja-autojen tiedot. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Noppakiviraita ja äänimerkki helpottavat kadun ylittämistä (1:25)

Kuvailu: Noppakiviraita ja äänimerkki helpottavat kadun ylittämistä
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Noppakiviraita ja äänimerkki helpottavat kadun ylittämistä. Näkövammainen nainen kävelee jalkakäytävällä ja tunnustelee kulkuväylää valkoisella kepillä. Taustalla kuuluu liikenteen ääniä. Nainen kertoo samalla kokemuksistaan liikenteessä. Hän huomaa suojatielle ohjaavan raidan ja lähtee seuraamaan sitä. Hän painaa suojatien kohdalla olevaa painiketta, jotta liikennevalot vaihtuisivat vihreäksi jalankulkijoille. Hän lähtee ylittämään katua, jolloin kuuluu auton tööttäys. Nainen palaa takaisin jalkakäytävälle. Seuraavaksi nainen tulee uudelleen suojatielle. Nyt liikennevaloissa on äänimerkki, jolloin hän havaitsee paremmin valojen vaihtumisen. Nainen lähtee ylittämään suojatietä, kun vihreän valon vaihtumisesta kertova äänimerkki kuuluu. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Ääni- ja materiaaliopasteet, kontrastit (2:28)

Kuvailu: Ääni- ja materiaaliopasteet, kontrastit
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Ääni- ja materiaaliopasteet, kontrastit. Rakennuksen ulko-oven yläpuolella on äänimajakka, josta kuuluu linnunlaulua muistuttava ääni. Näkövammainen nainen kävelee opaskoiran kanssa kohti ovea. Maassa on ovelle ohjaava opastava raita. Ovi aukeaa automaattisesti, nainen ja opaskoira kävelevät sisälle rakennukseen. Seuraavaksi rakennuksen sisällä nainen kävelee valkoisella kepillä opaslistaa seuraten hissin luo. Nainen tunnustelee hissin kutsupainikkeita, niiden kohomerkintöjä sekä yläpuolella olevaa kerrosnumeroa, ja tilaa hissin. Hissin ovi avautuu ja kuuluu äänimerkki sekä ääni: ”Viides kerros”. Nainen menee hissiin ja ovi sulkeutuu. Hissin painikkeet on merkitty sekä kohomerkinnöillä että pistekirjoituksella. Nainen tunnustelee hissin painikkeita ja painaa kolmannen kerroksen painiketta. Hissin saapuessa kerrokseen ääniopastus ilmoittaa ”kolmas kerros”, ja ovi avautuu. Nainen astuu ulos hissistä ja kääntyy pitkälle käytävälle seuraten valkoisella kepillä ohjaavaa listaa. Lattiassa on käytetty erilaisia ohjaavia materiaaleja ja tummuuskontrasteja. Nainen kääntyy toiselle kapeammalle käytävälle ja pysähtyy huoneen ovelle. Hän tunnustelee oven vieressä olevasta opastaulusta huoneen kohonumeroa ja pistekirjoitusta. Hän ottaa avaimet taskustaan, avaa oven ja menee sisälle huoneeseen. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa kuuluu opastavat äänet sekä valkoisen kepin käytöstä ja avaimista aiheutuvat äänet.

Takaisin ESKEn videot sivulle.