Sivun videot liittyvät oviin ja sisäänkäynteihin. Jokaisen videon jälkeen on kuvausteksti näkövammaisia varten.

Ovisummeri (0:55)

Kuvailu: Ovisummeri
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Ovisummeri. Mies kävelee kadulla ja pysähtyy erään rakennuksen sisäänkäynnille. Hän painaa seinässä olevaa summeria. Kuuluu merkkiääni. Mies yrittää avata ovea, mutta se ei aukea. Mies kertoo kokemuksiaan kuulolaitteen käyttäjänä. Seuraavaksi hän tulee uudelleen rakennuksen sisäänkäynnille ja painaa summeria. Jälleen käy samoin eli hän ei saa ovea auki. Tämän jälkeen mies menee erään toisen rakennuksen sisäänkäynnille ja painaa ovisummeria. Kuuluu merkkiääni ja ovessa oleva vihreä merkkivalo vilkkuu. Mies avaa oven ja astuu sisään rakennukseen. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Sisäänkäynnin löytäminen (1:04)

Kuvailu: Sisäänkäynnin löytäminen
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Sisäänkäynnin löytäminen. Näkövammainen nainen kävelee rakennuksen seinän viertä tunnustellen valkoisella kepillä kulkuväylää. Hän pysähtyy ja tunnustelee seinää kädellään, ja kertoo samalla kokemuksiaan sisäänkäyntien löytämisestä. Hän kävelee vähän eteenpäin ja pysähtyy uudelleen tunnustelemaan seinää, mutta ei löydä ovea. Seuraavaksi nainen kävelee kohti Iiris-talon sisäänkäyntiä. Ohjaava raita vie sisäänkäynnille. Taustalla kuuluu äänimajasta tuleva linnunlaulua muistuttava ääni. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Kaluste oven vieressä estää oven avaamisen (1:32)

Kuvailu: Kaluste oven vieressä estää oven avaamisen
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Kaluste oven vieressä estää oven avaamisen. Nainen menee sähköpyörätuolilla käytävää pitkin ja kääntyy sitten ovelle. Oven vasemmalla puolella on suuria säilytyskaappeja. Nainen yrittää avata ovea, mutta ei ylety ovenkahvaan, koska ei pääse sähköpyörätuolillaan riittävän lähelle. Hän korjaa asentoaan ja kurottaa uudelleen kohti ovenkahvaa, mutta ei vieläkään ylety. Nainen ottaa matkapuhelimen ja soittaa johonkin. Hän näyttää närkästyneeltä. Videolla kuuluu nopeutettua puhetta. Lopetettuaan puhelun nainen lähtee pois. Seuraavaksi näkyy nopeutettua kuvaa, jossa kaksi huoltomiestä tulee paikalle ja siirtää kaapit pois nokkakärryillä. Tämän jälkeen nainen tulee uudelleen ovelle. Nyt kun kaapit on viety pois, hän voi mennä sähköpyörätuolillaan viistosti oven eteen siten, että ylettää hyvin avaamaan oven. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Jalkasäleikkö (0:52)

Kuvailu: Jalkasäleikkö
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Jalkasäleikkö. Nainen kelaa pyörätuolilla rakennuksen sisäänkäynnille. Samalla hän kertoo kokemuksiaan pyörätuolilla liikkumisesta. Oven edustalla on pieniruutuinen jalkasäleikkö. Nainen kelaa sen yli, avaa oven ja menee sisälle rakennukseen. Seuraavaksi videossa näkyy pyörätuolin renkaat toisen jalkasäleikön päällä. Tässä jalkasäleikössä raot ovat hiukan leveämpiä kuin edellisessä, ja pyörätuolin etupyörä jää kiinni säleikköön. Nainen yrittää saada pyörätuolia liikahtamaan ja pyörän irtoamaan raosta, mutta ei onnistu. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Ahdas tuulikaappi ja rollaattori (0:45)

Kuvailu: Ahdas tuulikaappi ja rollaattori
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Ahdas tuulikaappi, rollaattori. Iäkäs nainen kävelee rollaattoria apuna käyttäen pihatietä asuinkerrostalon sisäänkäynnille. Ulko-oven edessä on kaksi porrasta, ja nainen nostaa rollaattoria porras kerrallaan päästäkseen ovelle. Hän avaa avaimillaan ulko-oven ja työntää rollaattorin tuulikaappiin. Nainen yrittää avata porrashuoneeseen johtavaa ovea, mutta tuulikaappi on ahdas, ja hänen täytyy siirtää rollaattoria toisella kädellään. Lopulta hän saa oven auki ja kävelee porraskäytävään. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa ei ole ääntä.

Pakkotahtinen pyöröovi, kyynärsauvat ja lentolaukku (1:50)

Kuvailu: Pakkotahtinen pyöröovi, kyynärsauvat ja lentolaukku
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Pakkotahtinen pyöröovi, kyynärsauvat, lentolaukku. Nainen kävelee kohti rakennuksen sisäänkäyntiä, jossa on automaattisesti toimiva pyöröovi. Nainen tukeutuu toisella kädellään kyynärsauvaan, ja toisella kädellään vetää pyörillä kulkevaa matkalaukkua. Nainen astuu pyöröovesta, joka alkaa pyöriä liian nopeasti hänen kävelyrytmiinsä nähden. Takana tuleva ovisiipi osuu matkalaukkuun, jolloin ovi pysähtyy automaattisesti. Nainen yrittää kädellään työntää edessään olevaa ovisiipeä, mutta ovi ei lähde pyörimään. Lopulta ovi lähtee liikkeelle, mutta takana oleva ovisiipi osuu uudelleen matkalaukkuun ja työntää naista eteenpäin. Nainen yrittää ottaa kyynärsauvoillaan tukea lattiasta, mutta horjahtaa, ja toinen kyynärsauva putoaa lattialle. Ohi kulkeva mies tulee auttamaan pysäyttäen oven pyörimisen kädellään. Hän nostaa kyynärsauvan naiselle ja auttaa tämän matkalaukkuineen sisälle rakennukseen. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa ei ole ääntä.

Itsetyönnettävä pyöröovi, sivuovi ja kyynärsauvat (1:05)

Kuvailu: Itsetyönnettävä pyöröovi, sivuovi ja kyynärsauvat
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Itsetyönnettävä pyöröovi, sivuovi, kyynärsauvat. Kyynärsauvaa käyttävä mies kävelee laukku kädessään rakennuksen sisäänkäynnille. Uloin ovi on automaattinen liukuovi, joka aukeaa miehen lähestyessä ovea. Mies astuu rakennuksen tuulikaappiin ja siitä edelleen suoraan edessään olevalle pyöröovelle, ja alkaa toisella kädellään työntää pyöröovea auki. Ovessa on vaakasuuntainen vedin. Ovi pyörähtää liikkeelle, ja mies kävelee sisälle rakennukseen. Seuraavaksi videossa näkyy saman rakennuksen sisäänkäynti uudelleen. Toinen mies kävelee sisään pyöröovesta.  Kyynärsauvaa käyttävä mies menee tulikaapin sivulle, jossa on painikkeella avautuva liukuovi. Mies painaa seinässä olevaa painiketta, ovi avautuu, ja mies kävelee sisään. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa ei ole ääntä.

Kääntöovi, kyynärpainike ja pyörätuoli (0:46)

Kuvailu: Kääntöovi, kyynärpainike ja pyörätuoli
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Automaattinen kääntöovi. Pyörätuolia käyttävä nainen saapuu rakennuksen sisäänkäynnille. Uloin ovi on automaattisesti avautuva liukuovi. Nainen kelaa pyörätuolillaan ovesta sisään tuulikaappiin. Suoraan naisen edessä on automaattinen pyöröovi, jonka vieressä on toinen ovi. Hän kelaa pyöröoven vieressä olevan oven luo ja painaa tolpassa olevaa ovenavauspainiketta. Ovi aukeaa kohti naista, jolloin nainen siirtyy taaksepäin. Kun ovi on mahtunut aukeamaan, nainen kelaa pyörätuolillaan ovesta sisään. Ovi sukeutuu automaattisesti. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa ei ole ääntä.

Sisäänkäynti, hissi ja sähköpyörätuoli (1:14)

Kuvailu: Sisäänkäynti, hissi ja sähköpyörätuoli
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Sisäänkäynti, hissi, sähköpyörätuoli. Nainen tulee sähköpyörätuolilla asuinkerrostalon sisäänkäynnille. Automaattisesti toimiva ulko-ovi avautuu. Oven edustalla on ritilä ja ovessa on pieni kynnys, mutta nainen pääsee kulkemaan ovesta sisään. Hän menee käytävää pitkin hissin ovelle ja painaa hissin viereisellä seinällä olevaa ovenavauspainiketta. Hissin ovi avautuu ja nainen menee pyörätuolillaan sisälle hissiin. Pyörätuoli mahtuu juuri ja juuri hissiin. Nainen painaa hississä olevaa kerrospainiketta. Hissi pysähtyy kerrostasanteelle ja nainen painaa takaviistossa hissin seinässä olevaa ovenavauspainiketta. Hissin takaseinällä olevasta suuresta peilistä hän näkee taakseen. Ovi avautuu ja nainen peruuttaa sähköpyörätuolillaan taaksepäin ulos hissistä. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa ei ole ääntä.

Sisäänkäynti, hissi ja rollaattori (1:18)

Kuvailu: Sisäänkäynti, hissi ja rollaattori
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Sisäänkäynti, hissi, rollaattori. Rollaattoria käyttävä nainen tulee asuinkerrostalon sisäänkäynnille ja automaattisesti toimiva ulko-ovi avautuu. Oven edustalla on ritilä ja ovessa on pieni kynnys. Nainen nostaa vähän rollaattoria päästäkseen sisälle. Nainen kävelee käytävää pitkin hissin ovelle ja painaa hissin viereisellä seinällä olevaa oven avauspainiketta. Hissin ovi avautuu ja nainen menee rollaattoria apuna käyttäen sisälle hissiin. Hän kääntyy ympäri niin, että rollaattori on kohtisuoraan hissin oven edessä, jotta hissistä poistuminen on helpompaa. Nainen painaa kerrospainiketta, ja tarttuu hissin seinää kiertävään tukikaiteeseen. Hissi pysähtyy kerrostasanteelle, nainen painaa hissin seinässä olevaa ovenavauspainiketta ja menee ulos. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa ei ole ääntä.

Takaisin ESKEn videot sivulle.