Kuva puuhakirjan kannesta ja sisällöstä
Liputa yhdenvertaisuudelle ja auta asennekasvatuksessa! Osta Invalidiliiton puuhakirja sille, jonka käsissä on koko tulevaisuus.

"Avustajakoira Alin ja puuhajengin tehtävät" -puuhakirja edistää yhdenvertaisuutta käytännön tasolla. Kirjaa käytetään tukena esi- ja alakouluikäisten opetuksessa, osana kiusaamisen vastaista työtä. Osallistavien tehtävien kautta lapsi oppii ymmärtämään erilaisuutta, välttämään ennakkoluuloja ja näkemään se kaikista arvokkain asia – IHMINEN vamman takana.

Kiusaaminen lisää vammaisten lasten syrjäytymisriskiä

Tutkimuksen mukaan lähes puolet liikuntarajoitteisista lapsista ja nuorista on kokenut kiusaamista. He kokevat huomattavasti useammin myös varkauksia, uhkailua ja fyysistä väkivaltaa kuin muut nuoret keskimäärin. Ylimääräisten haasteiden keskellä myös heidän riskinsä syrjäytyä on moninkertainen.

Koronan myötä tilanne on vaikeutunut entisestään: yksinäisyys, luopuminen ystävistä ja harrastuksista tai terveydentilan heikentyminen esimerkiksi puutteellisen kuntoutuksen takia koskettaa yhä useampaa vammaista lasta ja nuorta.

Vammaan kohdistuva kiusaaminen aiheuttaa turhia negatiivisia tunteita; häpeää ja toivottomuutta. Lapsi voi esimerkiksi jättäytyä harrastuksista pois tai jättää käyttämättä tarvitsemaansa apuvälinettä, koska pelkää sen kiinnittävän kiusaajien huomion. Kiusaaminen voi olla päivittäistä tuijottamista, nimittelyä, eristämistä tai fyysistä vahingoittamista. Terveiden lasten vanhemmat saattavat myös estää lapsiaan leikkimästä erityislasten kanssa.

Avustajakoira Ali ja Puuhajengi yhdenvertaisuutta edistämässä

"Avustajakoira Alin ja Puuhajengin tehtävät" on esi- ja alakouluikäisille suunnattu puuhakirja, joka on tehty yhteistyössä Invalidiliiton asiantuntijoiden kanssa ehkäisemään kiusaamista ja syrjintää ja tukemaan erilaisuuden ymmärtämistä.

Puuhakirjassa Elias liikkuu pyörätuolissa, kun taas Ronjalla on jalkaproteesi. Erilaisten apuvälineiden näkyminen kirjan sivuilla on palautteiden mukaan hyvä ja havainnollinen tapa ottaa erilaisuus osaksi arkisia keskusteluita lapsen kanssa. Ja kun lapsi ratkaisee esteettömyyteen liittyviä puuhatehtäviä, hän kenties oppii arvioimaan myös omaa ympäristöön uudella tavalla.

” Kaikkien kanssa voi leikkiä, vaikka kaikki eivät olekaan samanlaisia. Meillä eskarilaiset pohtivat Puuhajengin johdolla isoja teemoja, kuten yhdenvertaisuutta. ”

Mona Kivimäki, Huhkolan päiväkoti, Huittinen

Kirjan tuotolla järjestetään mm. vertaistukitoimintaa perheille, joiden lapsilla on harvinainen vamma tai sairaus. Vertaistapaamisissa lapset ja heidän vanhempansa voivat jakaa kokemuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja saavat käytännön vinkkien lisäksi uskoa siihen, että elämä kantaa.

Edistä yhdenvertaisuutta ja auta asennekasvatuksessa

Osta Invalidiliiton puuhakirja omalle läheiselle tai vaikkapa paikkakuntasi päiväkotiin:

• 50 eur yksi kirja (alv 0%)
  • 275 eur 10 puuhakirjaa esimerkiksi pienelle esikouluryhmälle (alv 0%)
  • 550 eur 25 puuhakirjaa esimerkiksi koululuokalle (alv 0%)

Hinnat sisältävät toimituksen haluamaasi osoitteeseen kotimaassa. Hintoihin lisätään alv 10%. Halutessasi toimitamme kirjat suoraan valitsemaasi päiväkotiin tai kouluun oman tervehdyksen kera, joko nimelläsi varustettuna tai anonyymisti.

Kuva Puuhajengin tehtäväkirjoista

Tiedot