Puuhakirja

Kiusaamista ehkäistään parhaiten tarjoamalla lapsille tietoa vammaisuudesta. Siksi Invalidiliitto on julkaissut esi- ja alakouluikäisille suunnatun puuhakirjan. Kirja kertoo avustajakoiraoppilas Anna Tassusta, joka koulussaan oppii erilaisista vammoista sekä siitä, miten täysipainoista elämää vammaiset ihmiset voivat elää.

Vammaiset lapset usein kiusattuja

Koulukiusaaminen ja yksinäisyys ovat isoja ongelmia monelle 13-17 -vuotiaalle vammaiselle nuorelle. Kiusaaminen ei rajoitu pelkästään kouluun, vaan se jatkuu vapaa-ajalla rajoittaen lapsen koko elämänpiiriä. Joskus vammaan kohdistuva kiusaaminen johtaa traagisiin valintoihin ja lapsi esimerkiksi jättää käyttämättä tarvitsemaansa apuvälinettä, koska pelkää sen kiinnittävän entistä enemmän kiusaajien huomiota vammaan. Monella nuorella on vuosien kokemus kiusattuna olemisesta.

Usein ryhmän ulkopuolelle eristäminen alkaa jo päiväkodissa, kun vammainen lapsi ei saa keneltäkään syntymäpäiväkutsua tai hänen juhliinsa ei tule yhtäkään vierasta.Monia erityislapsia syrjitään joka päivä. Heitä tuijotetaan, heille huudellaan, heitä ei haluta leikkiin mukaan. Terveiden lasten vanhemmat saattavat myös estää lapsiaan leikkimästä heidän kanssaan.

On tullut aika katkaista syrjimisen kierre ja nähdä lapsi vamman takana, erityispiirteidensä kanssa omana täydellisenä itsenään.

Anna Tassu on esi- ja alakouluikäisille suunnattu tehtäväkirja. Sen tehtävien avulla lapset tutustuvat erilaisiin vammoihin ja oppivat, että erilaisuutta ei ole syytä pelätä.

Kirjan tuotolla järjestetään mm. leirejä perheille, joiden lapsella on harvinainen vamma tai sairaus. Leireillä he voivat jakaa kokemuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja saavat uskoa siihen, että elämä kantaa.

Valitse oma panoksesi ennakkoluulojen vastaiseen työhön:

1 kirja 50 EUR (alv 0%)
Kirjat pienelle esikouluryhmälle (10 lapselle) 275 EUR (alv 0%)
Kirjat koululuokalle (25 lapselle) 550 EUR (alv 0%)

Hintoihin lisätään alv 10%.

Halutessasi toimitamme kirjat suoraan esi- tai alakouluun, toiveesi mukaan varustettuna lahjoittajan nimellä tai anonyymisti.

Kirja on saatavissa myös ruotsinkielisenä.

Anna Tassu puuhakirja

Tilaukset ja tiedustelut:

Sähköpostilla: varainhankinta@invalidiliitto.fi
Puhelimitse: 044 765 0510
Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8.00–16.00.