Vaikuttaminen Oulu-Kainuun alueella hero
Invalidiliiton Oulu-Kainuun alueella toimivat Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde ja Kainuun hyvinvointialue. Vammaisten henkilöiden palveluiden kannalta keskeiset toimijat aluehallituksen ja -valtuuston lisäksi ovat palvelujen järjestämisestä vastaavat lautakunnat ja muut toimielimet.

Hyvinvointialueilla toimivat vammaisneuvostot, joiden edustajat on valittu alueen kuntien vammaisneuvostoista. Pohteen alueella on 30 ja Kainuun alueella kahdeksan kuntaa. Invalidiyhdistykset ovat vammaisneuvostoissa hyvin edustettuina. Jos vaikuttaminen kiinnostaa, ole yhteydessä Invalidiliiton jäsenyhdistykseen omalla paikkakunnallasi tai alueen järjestöasiantuntijaan.

Pohteen vammaisneuvosto
Kainuun hyvinvointialueen vammaisneuvosto

Hyvinvointialueilla on erilaisia järjestöjen ja hyvinvointialueen yhteistyörakenteita sekä järjestöjen yhteenliittymiä, työryhmiä ja verkostoja. Näissä verkostoissa toimivat alueiden järjestöasiantuntijat ja yhdistysten edustajat.

Invalidiliitto vaikuttaa epäkohtiin, vammaisten palveluihin ja vammaisten ihmisten osallisuuteen palveluiden kehittämisessä suoralla vaikuttamisella ja osallistumalla eri työryhmien toimintaan. Tässä koottuna muutamia keskeisiä, joiden toiminnassa alueen järjestöasiantuntija on mukana.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde

Järjestöyhteistyöryhmä JYRY
Yhteistyöryhmä toimii Pohteen edustuksellisena järjestö- ja seurakuntayhteistyön foorumina. Yhteistyöryhmän kanssa käydään vuosittaiset hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen neuvottelut.

Varsinainen jäsen Liisa Pitzén, varajäsen Hilkka Lahti

Vammaispalveluiden maakunnallinen järjestöverkosto, koollekutsujat Hilkka Lahti ja Liisa Pitzén
Sote-keskuksen ja OLKA-verkosto, jäsen
Maakunnallinen ikäihmisten järjestöverkosto, jäsen