kuvituskuva.
9.1.2024
Tervetuloa mukaan kevään Ajankohtaista vammaispolitiikassa verkkokeskusteluihin, joissa käsitellään seuraavia aiheita.

18.1. "vammaisten ihmisten oikeusturvan haasteet koskien palvelupäätöksiä"

Ensimmäisessä tilaisuudessa aiheena on vammaisten ihmisten oikeusturvan haasteet koskien palvelupäätöksiä ja samassa tilaisuudessa saa myös tietoa muutoksenhausta päätöksiin. Asiantuntijoina Invalidiliiton juristit Ranja Alava ja Henrik Gustafsson.

8.2. "tuoreet tutkimukset kertovat vammaisten ihmisten elämästä"

Helmikuussa keskustellaan siitä, mitä tuoreet tutkimukset kertovat vammaisten ihmisten elämästä. Käsittelyssä ovat Invalidiliiton osallisuusbarometri, Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunnan VANE:n raportti ”Oikeuksien toteutuminen vammaisten ihmisten arjessa” sekä Terveyden ja hyvinvointilaitoksen THL:n tutkimus ”Vammaisuus ja haavoittuvuus: Näkymät hyvinvointialueiden dokumenteissa vuodelle 2023”.

Tutkimusten tuloksia avaavat Invalidiliiton tutkimusjohtaja Sinikka Hiekkala, professori Hisayo Katsui Helsingin yliopistosta sekä kehittämispäällikkö Maria Valtokari THL:sta. Keskustelua johdattelevat Invalidiliiton asiantuntijat Anne Mäki ja Ylva Krokfors.

20.3. "liikuntavammaisten ja harvinaissairaiden lasten ja nuorten arjen palveluiden muutokset"

Maaliskuun tilaisuudessa keskustellaan muutoksista liikuntavammaisten ja harvinaissairaiden lasten ja nuorten arjen palveluissa Invalidiliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Ylva Krokforsin johdolla.

Kenelle tilaisuudet ovat tarkoitettu?

Ajankohtaista vammaispolitiikassa verkkokeskustelutilaisuuksiin ovat tervetulleita kaikki kiinnostuneet. Tilaisuuksissa käsitellään ajankohtaisia, vammaisten ihmisten arkeen liittyviä aiheita. Tavoitteena on lisätä vuoropuhelua jäsenistön ja muiden vammaispolitiikasta kiinnostuneiden tahojen kanssa. Tilaisuudet pidetään klo 17-19 Teamsissä.

Lisätietoja Invalidiliiton koulutuksista löydät tästä.