Kämmenselässä leima Ei myytävänä
6.3.2019
Eduskunta hylkäsi vammaisjärjestöjen yhteisen Ei myytävänä -kansalaisaloitteen, jossa Invalidiliittokin on ollut allekirjoittajana.

Kansalaisaloitteen tavoitteena oli, että vammaisten palvelut rajattaisiin ulkopuolelle hankintalain mukaisesta sosiaali- ja terveyspalveluiden kilpailuttamisesta.

Eduskunta kuitenkin hyväksyi talousvaliokunnan mietintöön sisältyneet lausumaehdotukset. Ehdotuksissa eduskunta muun muassa edellyttää, että valtioneuvosto nimittää asiantuntijaryhmän arvioimaan ja valmistelemaan viipymättä tarvittavat säädösmuutokset, joiden avulla turvataan vammaisten henkilöiden osallisuus ja oikeussuojakeinot heitä koskevassa päätöksenteossa. Tässä asiantuntijaryhmässä olisivat mukana aloitteen tekijöiden ja vammaisjärjestöjen edustajat. Invalidiliitto tullee aloitteen yhtenä allekirjoittajana osallistumaan työryhmän työhön ja jatkaa näin vaikuttamista vammaisten ihmisten hyvinvoinnin parantamiseksi.

Eduskunnan sivuilta löytyy lisätietoa >>