Sarjakuva, jossa vammainen ihminen on ensin sisällä yksin, sitten maski kasvoillaan ja lopulta ulkona muiden kanssa.
20.5.2020
Torstaina 21.5. vietetään kansainvälistä esteettömyys- ja saavutettavuuspäivää, jolloin Invalidiliitto haluaa muistuttaa, että vammaisten ihmisten yhdenvertainen liikkuminen vaati edelleenkin toimenpiteitä.

Kansainvälinen esteettömyys- ja saavutettavuuspäivä, Global Accessibility Awareness Day, on vakiinnuttanut paikkansa toukokuun 3. torstaina, jolloin Invalidiliittokin juhlistaa esteettömyyttä.

Teemapäivän kunniaksi Invalidiliitto julkaisee ajankohtaisuudellaan puhuttelevan sarjakuvan

Koronatilanne on osoittanut meille kaikille, miltä tuntuu, kun päivittäinen asiointi on hankaloitunut ja sosiaaliset kohtaamiset vähentyneet. Fyysisesti vammaisille tämä on kuitenkin ollut arkipäivää jo ennen maailmanlaajuista poikkeustilannetta.

Koronaepidemian aikana olemme olleet pääosin kotona. Sen toimivuus, riittävät palvelut ja yksilölliset apuvälineet ovat erityisen tärkeässä asemassa vammaisen ihmisen elämässä. Yhtä merkittäviä asioita ovat esteetön ympäristö ja palveluiden saavutettavuus kodin ulkopuolella. Nämä korostuvat etenkin silloin, kun palaamme uuteen normaaliin.

Invalidiliiton tahtotila on, että kaikilla olisi yhdenvertaiset mahdollisuudet lähteä kotoa ja osallistua yhteiskuntaan – se vaatii kuitenkin vielä työtä esteettömyyden eteen.

Esteettömyys- ja saavutettavuuspäivän teemaan meidät johdattelee Riitta Saksasen osuva blogi, joka on julkaistu kotisivuillamme.

Esteettömyys on avainsana, kun pohditaan fyysisesti vammaisen ihmisen liikkumista. Se mahdollistaa liikkumisen kaikkialla sekä osallisuuden ja aktiivisen kansalaisuuden. Esteettömyys onnistuu yksilöllisin ratkaisuin ja poliittisin päätöksin, Saksanen tiivistää.