Logo, Esteetön Suomi -palkinto.
3.4.2019
Miltä näyttää esteetön ja yhdenvertainen Suomi vuonna 2019? Tähän kysymykseen Invalidiliitto ja Rakennustietosäätiö etsivät vastausta jo kolmannen kerran jaettavan Esteetön Suomi -palkinnon avulla.

Rakennetun ympäristön esteettömyys, palvelujen saavutettavuus ja tuotteiden käytettävyys vaikuttavat oleellisesti siihen, kuinka sujuvasti pystymme liikkumaan ja toimimaan jokapäiväisessä arjessamme. Ympäristö, jossa elämme ohjaa päätöksentekoamme ja voi joko kannustaa meitä liikkumaan ja toimimaan tai sitten pitää meidät paikoillamme ja estää aktiivisen osallistumisen. Ei ole siis yhdentekevää minkälaisia ympäristöjä ja tuotteita suunnitellaan ja toteutetaan tai minkälaisia palveluja tuotetaan. Heikoimpien käyttäjien tarpeet huomioivat ympäristöt, tuotteet ja palvelut luovat pohjan yhdenvertaisen osallisuuden toteutumiselle ja toimivat päivittäisen hyvinvointimme perustana.

Esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutuminen on monen tekijän summa, joka edellyttää herkkyyttä ymmärtää ihmisten moninaisuutta sekä tahtoa tehdä asiat paremmin kaikkien kannalta. Onneksi tätä tahtoa sekä esimerkkejä hyvistä, kaikille soveltuvista toteutuksista löytyy myös meiltä Suomesta! Esteetön Suomi -palkinto haluaa nostaa esiin näitä hyviä esimerkkejä sekä kannustaa tilaajia, suunnittelijoita ja toteuttajia esteettömiin ja saavutettaviin ratkaisuihin.

Esteetön Suomi -palkinto jaetaan kahden vuoden välein toiminnalle tai kohteelle, joka on valtakunnallisesti merkittävällä tavalla edistänyt esteettömyyden ja/tai saavutettavuuden toteutumista. Voittaja julkistetaan tänä vuonna Apuväline-messujen avajaispäivänä 7.11.2019. Esteetön Suomi -palkinnon saaja palkitaan Suomen Messusäätiön lahjoittamalla 3 000 euron stipendillä. Kilpailu on avoin kaikille!

Lue lisää ja tee ehdotus palkinnon saajasta >>