Esteetön Suomi logo. Kuvituskuva.
15.11.2021
Esteetön Suomi -palkinto 2021 haku on päättynyt ja palkintoraati on tehnyt päätöksensä palkinnon sekä kunniamainintojen saajista. Tulokset julkistetaan palkintojenjakotilaisuudessa 13.1.2022.

Invalidiliitto ja Rakennustietosäätiö myöntävät palkinnon toiminnalle tai kohteelle, joka on merkittävällä tavalla edistänyt esteettömyyden tai saavutettavuuden toteutumista. Palkittava voi olla esimerkiksi henkilö, ympäristö, reitistö, rakennus, toimintamalli tai palvelu, jolla on ajankohtaista ja yleistä merkitystä. Tämän vuoden teemana oli yhteisöllisyys.

Ehdotuksia palkinnon saajaksi tuli yhteensä 33 kpl. Osa ehdotuksista osui samoille kohteille, ja kaikkiaan 26 eri kohdetta ehdotettiin palkinnon saajaksi. Palkinnon tarkoituksena on edistää rakennetun ympäristön ja palvelujen soveltuvuutta kaikille sekä kannustaa tilaajia, suunnittelijoita ja toteuttajia esteettömiin ja saavutettaviin ratkaisuihin.

Palkintoraatia ilahdutti erityisesti paikallisten kohteiden ja toimijoiden esiin nostaminen. Tämä korostaa pientenkin esteettömyyttä edistävien ratkaisujen ja hyvän palvelun merkitystä ihmisten toimivassa ja yhdenvertaisessa arjessa. Ehdotusten kautta kävi hyvin ilmi myös se vielä melko karu tilanne, jossa esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden kanssa edelleen ollaan. Yksittäinen toimija voi erottua edukseen ja tulla ehdotetuksi palkinnon saajaksi vain esimerkiksi sillä perusteella, että toimipaikkaan on järjestetty esteetön sisäänkäynti. Myös kuntien tekemä ansiokas työ esteettömyyden edistämiseksi nousi esiin monissa ehdotuksissa.

Palkintoraatiin kuuluvat puheenjohtaja Salla Mustonen Suomen Arkkitehtiliitto SAFAsta sekä jäsenet Markku Hedman Rakennustietosäätiö RTS:stä, Taina Hiekkataipale Expomark Oy:stä, Kauko Väisänen Invalidiliiton jäsenistön edustajana ja Johanna Hätönen Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEstä.

Esteetön Suomi -palkinto on jaettu perinteisesti Apuvälinemessujen yhteydessä. Apuvälinemessujen siirryttyä tältä syksyltä ensi keväälle, tulos julkistetaan ja palkinto jaetaan 13.1.2022 järjestettävän Rakennustietosäätiön sidosryhmätilaisuuden yhteydessä. Palkintojenjakoa pääsee seuraamaan suoran verkkolähetyksen välityksellä.

Messusäätiö myöntää palkinnon saajalle 3000 euron stipendin. Suomen Messusäätiö edistää ja tekee tunnetuksi suomalaista elinkeinoelämää. Säätiö jakaa vuosittain noin 400 000 euron arvosta stipendejä, apurahoja sekä tunnustus- ja kannustuspalkintoja. Palkinnoista tunnetuimpia ovat Kaj Franck -muotoilupalkinto, Habitare-suunnittelukilpailun palkinto sekä Rakkaudesta kirjaan -palkinto.

Esteetön Suomi -palkinto jaetaan kahden vuoden välein. Vuonna 2019 palkinnon saivat arkkitehti Pauno Narjus LPR-arkkitehdit Oy:stä sekä kouluttaja Emilia Mäkiranta Mainio asenne -palvelukokonaisuudestaan. Kunniamaininnan sai Espoon rantaraitti.