Esteettömyyskeskuksen asiantuntija juhlivat ilmapallojen keskellä.
13.12.2019
Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE on vaikuttanut laaja-alaisen esteettömyyden edistämiseen yhteiskunnassa jo 10 vuoden ajan.

Pyöreitä vuosia juhlittiin Invalidiliiton toimitalossa torstaina 12.12. Esteettömyystreffien merkeissä ja paikalla juhlahumussa oli noin 30 ESKEn toimijaverkoston jäsentä. Osa verkoston jäsenistä on Invalidiliiton entisiä tai nykyisiä työntekijöitä ja muita yhteistyökumppaneita, joilla on ollut oma roolinsa ESKEn kymmenvuotisessa historiassa. Invalidiliiton järjestöjohtaja Terhi Jussila ja pääjohtaja Petri Pohjonen toivat tilaisuuden alussa tervehdyksenä 10-vuotiaalle ESKElle.

ESKE perustettiin jatkamaan esteettömyystyötä, jota oli aikaisemmin tehty Invalidiliiton esteettömyysprojektissa ja Vammaisten yhdyskuntasunnittelupalvelu VYP:ssä. ESKEn perustajajäseniin kuuluneet Ari Kurppa ja Harri Leivo kertoivat ESKEn perustamisen taustoista sekä siitä laajasta esteettömyyden työkentästä, johon ESKE on päässyt 10 vuoden aikana vaikuttamaan.

Ulkopuolisena puhujana kuultiin Aalto-yliopiston sosiaali- ja terveysalan rakentamisen professori Laura Arpiaista. Arpiaisen puheenvuorossa ”Katse tulevaisuuteen – diversiteetti ja hyvinvointi” luotiin katsaus ajatusten ja asenteiden voimaan muutoksen välineinä. Hyvä asenne on usein ratkaiseva tekijä myös esteettömyyden onnistuneessa toteutumisessa.

Tilaisuuden päätteeksi ESKEn vs. vastaava esteettömyysasiantuntija Johanna Hätönen kertoi ESKEn ajankohtaisista asioista ja tulevista sunnitelmista.

ESKEn 10 v. Esteettömyystreffit onnistuivat hienosti ja esitykset herättivät hyvää keskustelua, mikä jatkui vielä pitkään tilaisuuden jälkeenkin. Tästä on hyvä jatkaa kohti ensi vuotta ja ESKEn uutta vuosikymmentä, Hätönen iloitsee.