Vammaispalvelulain uudistus. Kuvituskuva.
12.5.2022
Invalidiliiton Etelä-Suomen vaikuttajaverkosto tapasi etänä eduskunnan Vammaisasiain yhteistyöryhmän (VAMYT) viime viikolla. Esiin nostettiin mm. vammaisten henkilöiden osallisuuteen, oikeusturvaan sekä uuteen vammaispalvelulakiin liittyviä kysymyksiä. Kansanedustajista paikalla olivat ryhmän puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) sekä jäsenet Anna-Kaisa Ikonen (kok), Veronica Rehn-Kivi (r.) ja Sari Tanus (kd).

Kansanedustajat ottivat verkoston välittämät aiheet ja viestit hyvin vastaan. Ryhmälle toimitettiin esitellyistä asioista muistio,  jota täydennettiin Invalidiliiton omalla lausunnolla koskien vammaislain uudistusta, jonka mm. Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen oli laatinut.

VAMYT-ryhmä kiitti yhteisestä palaverista ja toivoi, että vastaavia tapaamisia järjestetään jatkossakin.

– Kun viestit tulevat suoraan vammaisilta henkilöiltä itseltään, ne taustoittuvat paremmin ja aivan toisella lailla, toteaa Merja Mäkisalo-Ropponen.

Hän lupasi välittää viestit ja muistion myös omaan eduskuntaryhmään ja muut edustajat lupasivat samoin.

– Tällaisia tapaamisia on järjestetty vaikuttajien ja jäsenistön kanssa, mutta tämä oli ensimmäinen etänä järjestetty tapaaminen. Vaikuttajia todella kuunneltiin ja vastaanotto oli hyvä. Etätapaamisia Vamyt-ryhmän kanssa tullaan järjestämään jatkossakin,  tapaamisen järjestänyt Järjestöasiantuntija Aapo Rantanen kertoo.