Invalidiliiton edustajia tapaamassa ministeri Sanni Grahn-Laasosta
6.10.2023
Invalidiliiton edustajat tapaavat uuden hallituksen ministereitä ja keskustelevat heidän kanssaan ajankohtaisista vammaispoliittisista teemoista. Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok) tapaamisessa käsiteltiin leikkausten kielteisiä vaikutuksia vammaisille henkilöille, mutta myös hallitusohjelman myönteisiä kirjauksia, kuten esimerkiksi lineaarimallia.

Sosiaaliturvaan kohdentuvat leikkaukset herättävät suurta huolta, mutta hallitusohjelmassa on vammaisten henkilöiden kannalta hyviäkin kirjauksia.

”Hallitusohjelmakirjaus osatyökyvyttömyyseläkkeen ja työkyvyttömyyseläkkeen lineaarimallista on vammaisjärjestöjen pitkäaikainen tavoite. Toivomme, että asia etenee nopeasti. Lineaarimalli tukee palkan ja eläkkeen yhteensovittamista niin, että työnteko on aina kannattavaa”, sanoo Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson. ”Kokoaikatyö ei ole kaikille mahdollista työkyvyn haasteista johtuen, mutta olisi tärkeää, että hekin, joilla on käytössä vain osa työkyvystään, voisivat antaa panoksensa työelämään ilman, että tulojen kasvaessa eläke leikkautuu pois.”

Tapaamisessa käsiteltiin etuusleikkausten kielteisiä vaikutuksia vammaisiin henkilöihin ja korostettiin vammaisvaikutusten tekemisen tärkeyttä kaikessa lainsäädäntövalmistelussa. Liittyen budjettilakien lausuntokierrokseen todettiin, että YK:n vammaissopimuksen velvoite vammaisten henkilöiden ja heitä edustavien järjestöjen kuulemisesta ei kaikin osin toteutunut. Ministeri lupasi huolehtia asian kuntoon tulevia lausuntokierroksia ajatellen.

Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosta olivat Invalidiliitosta tapaamassa Laura Anderssonin lisäksi toimitusjohtaja Janne Juvakka, juristi Ranja Alava sekä liittohallituksen puheenjohtaja Pirkko Kuusela.

Invalidiliiton huomioita sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasoselle (pdf)