Musta avustajakoira mustalla taustalla.
13.9.2022
Invalidiliiton ja Axxell Brusabyn yhteisen avustajakoiratoiminnan kolmas akkreditointi hyväksyttiin loistavin arvosanoin kesäkuussa, ja se on voimassa seuraavat viisi vuotta eli vuoden 2027 loppuun asti. Alun perin arvioinnin oli tarkoitus toteutua vuoden 2020 aikana, mutta maailmanlaajuinen koronapandemia viivästytti myös tätä prosessia.

Akkreditointi tarkoittaa avustajakoiratoiminnan kohdalla sitä, että maailmanlaajuisesti toimiva avustajakoiraorganisaatio ADI (Assistance Dogs International) on laatinut avustajakoiratoiminnalle laatustandardit, jotka koskevat koko toimintaprosessia aina avustajakoirapennun kasvatuksesta sen työuran jälkeiseen eläköitymiseen asti. Standardeissa on huomioitu myös avustajakoiratoiminnan eettiset periaatteet. Akkreditoinnissa tulee selvittää ja näyttää, että laadittuja standardeja noudatetaan kaikessa jokapäiväisessä avustajakoiratoiminnassa.

Invalidiliitto toimitti etukäteen ADI:lle heidän edellyttämät kirjalliset materiaalit perehtymistä varten. Seuraavassa vaiheessa ADI:n nimeämä tarkastaja, hollantilainen avustajakoirien kouluttaja Joop Mekke, saapui Suomeen. Vierailu sisälsi perehtymisen molempien mukana olevien organisaatioiden toimintaan ja hallintoon, avustajakoirien koulutukseen  sekä toimimiseen arkisissa ympäristöissä. Katselmuksessa olivat mukana Invalidiliiton avustajakoiratoiminnan tiimin lisäksi muutamat koulutuksessa olevat avustajakoirat kouluttajineen, jo työssä olevia koirakoita sekä vapaaehtoiset toimijamme eli peesarit.

Arviointiyhteenvedossaan Joop Mekke nosti esille mukavat, ystävälliset, avoimet ja hyvässä kontaktissa olevat avustajakoirat, jotka Suomessa liikkuvat vapaasti ilman hihnaa, mikä ei ole suinkaan tavanomaista muualla. Myös kahden erillisen organisaation yhteistyö ja aikojen saatossa rakennettu toimintamalli sekä sen tuloksena valmistuvat avustajakoirat saivat häneltä kiitosta.

Lisätietoja Invalidiliiton avustajakoiratoiminnasta liiton kotisivuilla.