Värikkäässä piirroskuvassa on erilaisten apuvälineiden käyttäjiä.
14.2.2024
Invalidiliitto sai presidentinvaalien yhteydessä monia viestejä kansalaisilta, jotka eivät olleet voineet osallistua kampanjatilaisuuksiin niiden esteellisyyden vuoksi.

Invalidiliitto oli yhteydessä puolueisiin ja muistutti vammaisten ihmisten yhdenvertaisesta oikeudesta osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan. Tähän velvoittavat niin YK:n vammaisyleissopimus, yhdenvertaisuuslaki kuin perustuslakikin. Vaalitilaisuuksiin osallistuminen ja ehdokkaisiin tutustuminen on tärkeä osa oman ehdokkaan valintaa ja demokratian toteutumista. Esteettömyyden ja saavutettavuuden edellyttäminen tiloilta ja palveluilta on tärkeä viesti myös koko tapahtuma-alalle, näin voidaan kannustaa alan toimijoita kiinnittämään aiheeseen entistä enemmän huomiota.

Puolueille lähetettiin myös Invalidiliitossa kehitetty Esteettömän tapahtuman tarkistuslista, mikä on hyvä apu esteettömän tapahtuman järjestämisessä. Lisäksi Invalidiliitto haluaa kannustaa puolueita kehittämään muutakin toimintaansa entistä yhdenvertaisempaan suuntaan ja ottamaan käyttöönsä Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkin. YPK-merkki on kehitetty yhdenvertaisuuden edistämisen työvälineeksi ja se on osoitus halusta kehittää toimitilojen, palveluiden ja tuotteiden esteettömyyttä ja saavutettavuutta.