kuva taksista
5.3.2019
Invalidiliitto tapasi 26. helmikuuta Menevä Oy:tä ja Kelaa. Tapaamisen aiheena oli Uudenmaan alueen Kela-kuljetusten siirtyminen 1. huhtikuuta uuden toimijan vastuulle.

Tapaaminen on osa Invalidiliiton pitkäjänteistä vaikuttamistoimintaa liikkumisen sektorilla. Tässä erityisesti taksipalveluiden välityksillä tapahtuvalla liikkumisen tuella on merkittävä rooli liiton jäsenten tasa-arvoisen liikkumismahdollisuuksien turvaamisessa.

– Terveydenhuollon ja kuntoutuksen matkojen varmistaminen on vaikeavammaisten ihmisten toimintakyvyn ja terveyden kannalta ehdottoman tärkeää. Tästä syystä on huomattava taksipalveluiden vastuullinen yhteiskunnallinen tehtävä, Invalidiliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen toteaa.

Kela on tehnyt kohdennetusti juuri Uudenmaan alueen kilpailutusten yhteydessä muutoksia sopimukseen ja palvelukuvaukseen, jotta kuljetukset tulisi kaikissa tilanteissa turvatuksi.

– Olemme hyvin tietoisia kentällä vallitsevista ongelmista, joista merkittävin on ollut muun muassa kalustopula invataksien osalta ja kaluston saatavuus laajalla Uudenmaan alueella. Nyt kuitenkin palveluntuottajan tulee antaa jo tarjouksen yhteydessä vähimmäisautomääräarvio. Automäärä myös tarkistetaan ennen sopimusta, että se vastaa tarjousta, Kelan vastaava suunnittelija Anne Giss sanoo.

Invalidiliittoon tulee jatkuvasti kyselyjä vakiotaksioikeudesta.

– Vakiotaksioikeus tulee turvata sitä tarvitseville. Myös sitä koskevat oikeudet ja käyttöä koskevat ohjeistukset tulee olla asiakkaiden saatavilla. Asiakkaat tarvitsevat selkää ja yksiselitteistä informaatiota sekä Kelalta mutta myös itse palveluntuottajalta, Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen toteaa.

– Meidän puoleltamme merkittävin asia on saada rakennettua avoin yhteys Kela-taksien käyttäjäryhmien edustajiin. Haluamme välttää tilannetta, jossa kukin omissa poteroissaan jäisi kyräilemään jotain asiaa, johon pystyttäisiin yhteistyöllä ja avoimella tiedon vaihdolla vaikuttamaan, Menevä Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Halminen sanoo.

Invalidiliiton onkin hyvä jatkaa tästä yhteistyötä.