Elina Nieminen

Kuva Elina Niemisestä
Olen työskennellyt noin parikymmentä vuotta vammaisuuteen liittyvien oikeudellisten asiakysymysten asiantuntijana. Olen myös toiminut Valvirassa valtakunnallisen sosiaalihuollon ohjauksen lakimiehen virassa.

Koulutukseltani olen oikeustieteiden maisteri. Minulla on vankka ja monipuolinen kokemus oikeuksien valvonnasta, lainsäädäntötyöstä ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisessa. Tällä hetkellä toimin muun muassa Vammaisten ihmisoikeuskomitean varapuheenjohtajana, Ihmisoikeusvaltuuskunnassa, Yhdenvertaisuusvaltuutetun vammaisjaostossa, Kirkon saavutettavuuden ja vammaisuuden neuvottelukunnassa. Erityisasiantuntemukseni luo pohjan aidolle vaikuttamistyölle vammaisten elämänlaadun parantamiseksi, mikä tuo motivaation omalle työlleni.

#itsenäinenelämä @NieminenElina12

Vaikeavammaisen henkilökohtainen apu

Henkilökohtaisen avustajan saamisen edellytyksenä on vaikeavammaisuus. Avustaja auttaa päivittäisissä toimissa kotona ja kodin ulkopuolella. Työtehtävien antamisessa pitää huomioida, mihin ja mitä tarkoitusta varten henkilökohtaista apua on haettu ja mihin se on myönnetty.

Neuvonta

Neuvomme erityisesti vammaisuuteen, vammaispalveluihin, esteettömyyteen, saavutettavuuteen sekä vammaisten henkilöiden oikeusturvaan ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen liittyvissä asioissa. Neuvontapalvelumme on tarkoitettu kaikille vammaisille henkilöille, heidän läheisilleen sekä ammattihenkilöstölle.