Kelan kyltti
21.12.2018
Kelan johtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma ja Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen tapasivat torstaina 20. joulukuuta. Tapaamisessa he keskustelivat kuntoutuspalveluista ja Kelan taksikilpailutuksista ja päättivät selvittää, miten vammaisten palveluja voidaan kehittää.

Pääjohtaja Pohjonen nosti esiin vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen kilpailutuksen ongelmat.

– Jatkossa voisi olla hyvä ottaa ns. Kuntoutuskomitean ehdotuksista käyttöön listautumismenettely, jossa mahdollistetaan erilaisten toimijoiden mukanaolo, laatu, osaaminen ja kuntoutustarve paremmin huomioiden kuin yksioikoisen kilpailutuksen mallissa.

Invalidiliitto on tuonut syksyn kuluessa vahvasti esiin vaihtoehtoisia ratkaisumalleja tilanteessa, jossa tuhansien ihmisten pitkäaikaiset terapiasuhteet ovat katkeamassa, kun Kelan kilpailutuksen myötä monet vahvat kuntoutuksen osaajat eivät voi enää toimia Kelan kuntoutusasiakkaiden palveluntuottajina.

Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessa (30.11.) Invalidiliitto ehdotti, että nykyisten palvelutuottajien sopimuksia jatkettaisiin ja niiden ohella uudelle toimikaudelle tehdyt sopimukset astuisivat voimaan suunnitelman mukaisesti 1.1.2019 alkaen lisäten palvelunkäyttäjien valinnan mahdollisuuksia vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen kentällä.

– Vammaisten ihmisten kannalta on tärkeä etsiä sellaisia kokonaisvaltaisia ratkaisuja, jotka turvaavat saumattoman ja oikea-aikaisen palvelun. Tämä on tärkeää myös kuntoutuksen palvelujen kehittämisessä, korosti johtaja Mäki-Lohiluoma.

Molemmat pitivät tärkeänä vuoropuhelun jatkamista.