Mieskuljettaja auttaa pyörätuolissa istuvaa miesasiakasta taksiin.
6.3.2019
Vaikeavammaisten kuljetuspalvelujen toimivuus Tampereella oli paneelikeskustelun aiheena 5. maaliskuuta pidetyssä yleisötilaisuudessa kaupungin valtuustosalissa.

Invalidiliitto oli yksi yleisötilaisuuden  järjestäjistä. Paneelissa oli mm. Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen ja kuljetuspalvelujen kanssa toimivia tahoja.

Yleisötilaisuus oli konkreettista vaikuttamista, jota teimme yhdessä Pirkanmaan vammaisjärjestökumppaneiden ja Tampereen vammaisneuvoston kanssa, kertoo Invalidiliiton järjestöasiantuntija Tarja Honkanen

– Tahtotila on, että yhteistyötä tarvitaan, jotta kyseiset palvelut jatkossa toimisivat sujuvasti vammaisten ihmisten liikkumista ja osallisuutta mahdollistaen, Honkanen lisää.

Ajankohtainen huolenaihe keräsi yleisöön noin 140 osallistujaa, mikä synnytti dialogia ja suoraa puhetta kuljetuspalveluiden tilasta Pirkanmaalla.

Tampereen paneelissa istuu kuulijoita

– Kuljetuspalveluja järjestettäessä on huomioitava vaikeavammaisen yksilölliset tarpeet riippumatta niiden järjestämistavasta, Honkanen korostaa.

Järjestämistapa ei saa estää vammaista henkilöä käyttämästä kuljetuspalveluita. Tarvittaessa kuljetuspalvelu on järjestettävä yksilölliset tarpeet huomioiden.

Järjestämisvastuu on kunnalla, mutta myös yhteiskunnallinen vastuu tulisi ymmärtää palveluja toteuttavilla ja tuottavilla tahoilla, toteaa Nieminen.

Kiitokset kaikille osallistumisesta! Tästä on hyvä jatkaa tavoitellen toimivampaa kuljetuspalvelujen kokonaisuutta Pirkanmaalla. Tällaiset tilaisuudet ovat maakunnallisesti merkityksellisiä, koska palvelujen kehittämiseen tarvitaan aitoa rakentavaa vuoropuhelua kaikkien kumppaneiden kesken,  Honkanen kiittelee.