Sopivaa työtä kaikille. Kuvituskuva.
1.3.2021
Invalidiliiton lisäksi nyt myös Neuroliitto ja Lihastautiliitto ottavat käyttöön Invalidiliiton Sopivaa työtä kaikille - digitaalisen keikkatyöalustan. Alustaa kehitetään yhteistyössä niin, että mukaan saadaan lisää työnhakijoita ja työnantajia sekä samalla edistetään esimerkiksi nuorten kesätyönsaantimahdollisuuksia. Samalla kehitetään sitä, että myös yhdistykset ottaisivat alustan käyttöönsä.

Sopivaa työtä kaikille -digitaalinen keikkatyöalusta otettiin käyttöön keväällä 2020 Work Pilots Oy:n kanssa. Digialusta nähtiin yhtenä mahdollisena väylänä työelämään.

Lisää työnhakijoita ja työnantajia

Invalidiliiton työelämän ja yrittäjyyden asiantuntija Sinikka Winqvist on innoissaan järjestöjen yhteisestä kehittämistyöstä.

- Alustan käyttö on ollut toistaiseksi melko vähäistä. Nyt kun saamme mukaan jo ennestään tutut kumppanijärjestöt, on mahdollista laajentaa työnhakijoiden ja työnantajien määriä, Winqvist sanoo.

Digitaalinen keikkatyöalusta yhdistää työnhakijat ja työnantajat. Vammainen tai liikuntaesteinen työnhakija saa tärkeää työkokemusta ja työnantaja saa helposti työlleen tekijän.

Nuorille ja työkyvyttömyyseläkkeelle oleville työkokemusta

Myös Lihastautiliiton työllisyysasiantuntija Liisa-Maija Verainen näkee alustassa uusia mahdollisuuksia edistää nuorten työnsaantimahdollisuuksia ja työkokemusta. Veraisen mukaan keikkatyöalusta voi olla myös hyvä paikka kesätöiden hankkimiseen.

- Sopivaa työtä kaikille -alusta voi olla erinomainen väylä edistää myös työkyvyttömyyseläkkeellä olevien henkilöiden osaamisen ja ammattitaidon käyttöä, Neuroliiton työllisyysasiantuntija Marju Teinikivi sanoo.

Vammaisille yrittäjille lyhytaikaista työvoimaa

- Sopivaa työtä kaikille -digialusta soveltuu hyvin myös vammaisten yrittäjien tarpeeseen saada lyhytaikaista työvoimaa yritykseen mahdollisimman helposti, Winqvist toteaa.

Yritysten lisäksi alustaa voi hyödyntää hyvin myös yhdistysten pienimuotoisissa työtehtävissä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi nettisivujen päivitys tai muut yhdistyksen tehtävät, joita ei voi vapaaehtoistyönä tehdä.

Jos olet kiinnostunut tarjoamaan tai tekemään keikkatyötä, käy tutustumassa Work Pilots Oy:n kotisivuilla.

Invalidiliitto edistää Sopivaa työtä kaikille -ajattelutapaa, jonka tavoitteena on parantaa erityisesti fyysisesti vammaisten ihmisten työllistymistä. Vaikka ihmisellä olisi jokin haaste – sairaus, vamma tai muu este – jokaisella on mahdollisuus työhön, kunhan sopiva työ ja tuki löytyvät.

Lisätietoja:

Invalidiliitto: sinikka.winqvist@invalidiliitto.fi , p. 044 765 0633