27.4.2021
Aurinko paistaa ja talven jälkeen huhtikuussa on aika lähteä baanalle. Jotkut kävellen, pyöräille, leijulautaillen, sähköpyörätuolilla tai sähkömopolla. Sähköisten liikkumisvälineiden osalta moni miettii, miten se vakuutus, tarvitaanko sitä edes?

Liikennevakuutuskeskus julkaisi 21.4.2021 tiedotteen, jossa todetaan, että sähkökäyttöisen liikkumisvälineen vakuuttamisvelvollisuus riippuu laitteen tehosta ja nopeudesta. Yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat sähkökäyttöiset välineet tulee vakuuttaa liikenteeseen, Liikennevakuutuskeskus viestii.

Eikö tämä vakuuttaminen riipu sitten laitteen käyttötarkoituksesta? Itse asiassa liikkumisen apuvälineestä nimenomaan sähköpyörätuolin ja muun vastaavan kevytrakenteisen ajoneuvon kohdalla on säädetty liikennevakuutuslaissa poikkeuksesta vakuuttamisvelvollisuuteen nähden.

- Liikennevakuutuslain 8 pykälän (Poikkeukset vakuuttamisvelvollisuudesta) mukaan liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa mm. sellaiselle yksinomaan vammaisten käyttöön tarkoitetulle sähköpyörätuolille tai muulle vastaavalle kevytrakenteiselle ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä, Invalidiliiton lakimies Henrik Gustafsson toteaa.

Jalankulkua korvaamaan tarkoitettua sähköpyörätuolia tai kevytrakenteista sähkömopoa ei tarvitse tai voi vakuuttaa, kun laissa ne ovat säädetty vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle, mutta ei kokonaan liikennevakuutusjärjestelmän ulkopuolelle. Nimittäin Liikennevakuutuskeskus vastaa viime kädessä näiden vakuuttamattomien kevytrakenteisten liikkumisen apuvälineiden tai ajoneuvojen aiheuttamista liikennevahingoista, jos ne on luovutettu apuvälineiksi julkisen toimijan toimesta. Etenkin sähkömopon osalta kannattaa tarkistaa välineen teho ja nopeus, kuuluuko väline vakuuttamisvelvollisuuden piiriin vai ei.

Sähköpotkulautojen ja muiden kevyiden kulkuvälineiden käyttäjien on syytä myös muistaa, että niitä ei saa jättää lojumaan keskelle katua. Tämä aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi pyörätuolien tai rollaattorien käyttäjille. Esteetön liikkuminen kuuluu kaikille!

Lisätietoa: Henrik Gustafsson, lakimies, Invalidiliitto, henrik.gustafsson@invalidiliitto.fi.

Tutustu Liikennevakuutuskeskuksen tiedotteeseen sähköllä kulkevien laitteiden liikennevakuuttamisesta Liikennevakuutuskeskuksen kotisivuilla.