Teksti: Invalidiliiton hallitusohjelmatavoitteet. Yhden vertaisesti työelämässä.
3.10.2022
Invalidiliitto tapasi työministeri Tuula Haataisen. Keskustelussa haettiin ratkaisuja vammaisten ihmisten työelämäosallisuuden lisäämiseksi.

Työministeri Tuula Haatainen (sd) totesi tapaamisessa, että työelämässä olevien vammaisten ihmisten osuus on edelleen aivan liian pieni, huolimatta tällä vaalikaudella tehdyistä tilannetta kohentavista toimenpiteistä. Monella alalla podetaan työvoimapulaa, mutta riittävässä määrin ei ole vielä hyödynnetty erilaisia työhön halukkaita ryhmiä, joiden työelämäosallisuus on tällä hetkellä matala.

Edessä vasemmalla Invalidiliiton liittohallituksen puheenjohtaja Pirkko Kuusela ja työministeri Tuula Haatainen. Takana vasemmalla liiton toimitusjohtaja Janne Juvakka, yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson sekä koulutus- ja työllisyyspolitiikan asiantuntija Anne Mäki.

Tapaamisessa käytiin läpi niin tulevan vaalikauden työllisyyspoliittisia tavoitteita kuin asioita, joita vielä ehditään toteuttaa tai käynnistää nykyisen vaalikauden kuluessa.

Keskustelussa nousi esiin monia tuttuja teemoja, joiden äärellä voidaan edelleen saada tuloksia aikaan. Monet työnantajat eivät tiedä niistä tukimuodoista, joita voisivat saada vammaisen ihmisen palkkaamista helpottamaan. Monilla on ennakkokäsityksiä ja -asenteita. Hyvien käytäntöjen jakamista, ennakkoluulojen murtamista ja vastuulliseen rekrytointiin kannustamista on tehtävä edelleen.

- Vammaisten ihmisten oikeus yhdenvertaiseen työelämään on yhteinen tavoitteemme, ja sen saavuttamiseksi tarvitaan monenlaisia toimenpiteitä, sanoi Invalidiliiton toimitusjohtaja Janne Juvakka keskustelun päätteeksi.

Invalidiliittoa tapaamisessa edustivat liittohallituksen puheenjohtaja Pirkko Kuusela, toimitusjohtaja Janne Juvakka, yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson ja koulutus- ja työllisyyspolitiikan asiantuntija Anne Mäki.

Tutustu Invalidiliiton Yhdenvertaisesti työelämässä -hallitusohjelmatavoitteisiin liiton kotisivuilla.