Euroopan unionin lippu
20.11.2023
Euroopan parlamentin vaalit pidetään Suomessa 9.6.2024. Invalidiliitto julkaisee vaalitavoitteensa vuoden 2023 lopulla. Nyt voit vaikuttaa tavoitteisiin!

Kaikki Euroopan unionin jäsenvaltiot ovat ratifioineet YK:n vammaisyleissopimuksen. Niin jäsenvaltioissa kuin unioninkin tasolla on tärkeää varmistaa, että sopimusta noudatetaan kaikissa tilanteissa. On järkevää, että kansallisten toimintatapojen lisäksi on olemassa EU:n yhteisiä linjauksia, jotka turvaavat vammaisten henkilöiden oikeuksien toteutumista. Näitä linjauksia edistetään unionin toimielimissä.

Euroopan parlamenttiin valitaan edustajia jokaisesta jäsenvaltiosta vaaleilla, jotka järjestetään viiden vuoden välein. Invalidiliitto viestii vammaispoliittisista eurovaalitavoitteistaan kevään 2024 aikana. Vastaamalla lyhyeen kyselyyn voit vaikuttaa vaalitavoitteiden sisältöön. Vastausaikaa on 28.11. asti.