Kuva eduskuntatalosta

Vammaiset ja koronavirus esillä kansanedustajien kirjallisissa kysymyksissä

17.4.2020
Kansanedustajilla on laajat mahdollisuudet vaikuttaa asioihin niin täysistunnossa kuin erityisesti valiokuntatyössä. Edustajilla on varsin laaja tiedonsaantioikeus. Yksi tapa nostaa epäkohtia esille ja saada lisätietoa on tehdä kirjallinen kysymys asiasta vastaavalle ministerille.

Vastausprosessi valtioneuvoston päässä on ripeä, koska vastaus on annettava 21 päivän kuluessa. Käännökset (suomi/ruotsi) on tehtävä määräajan puitteissa. Vastaus valmistellaan ministeriössä virkavastuulla.

Koronaviruspandemian myötä siihen liittyvät kirjalliset kysymykset ovat lisääntyneet. Kirjallisten kysymysten listaa voi tarkastella eduskunnan sivuilla.

Tähän uutiseen on poimittu ne kirjalliset kysymykset, joista käy jo otsikkotasolla ilmi, että ne liittyvät sekä vammaisiin ihmisiin että koronavirukseen. Huomionarvoista on, että Paula Risikon kysymyksessä kiinnitetään - Invalidiliiton nimi mainiten - huomiota erityisesti niihin suojavarusteita ja henkilökohtaista apua koskeviin huoliin, jotka olemme Invalidiliitossa nostaneet esiin.

Täydennämme uutista tarvittaessa. Tuorein kirjallinen kysymys on listan ensimmäisenä.

Mari Rantanen (ps): Kirjallinen kysymys vanhusten ja vammaisten hoito- ja hoivapalveluista koronavirusepidemian aikana

Sebastian Tynkkynen (ps): Kirjallinen kysymys vammaisten ihmisoikeuksien loukkaamiseen puuttumisesta

Noora Koponen (vihr): Kirjallinen kysymys vammaisten henkilöiden tehohoidon turvaamisesta koronaviruskriisin aikana

Paula Risikko (kok): Kirjallinen kysymys vammaisten suojaamisesta koronavirustartunnalta

Uutista on päivitetty 8.5.2020.