Traficomin ja vammaisjärjestöjen edustajat ryhmäkuvassa
3.9.2019
Vammaisjärjestöt oli kutsuttu vuotuiseen yhteistyökokoukseen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.

Invalidiliittoa kokouksessa edustivat lakimies Elina Nieminen ja sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen.

Tapaamisessa Traficomin edustaja esitteli uudistettua palautekaavaketta, jolla voi tehdä ilmoituksen erityisryhmien taksimatkojen ongelmista. Palautetta voi antaa kaikista erityisryhmien tekemistä taksimatkoista riippumatta maksu- tai järjestäjätahosta. Invalidiliiton Nieminen kiitti Traficomia siitä, että nyt systemaattisesti voidaan valtakunnallisesti kerätä tilannekuvaa erityisryhmien taksimatkoista.

– Palautetta kannattaa antaa niin Kela -kyydeistä, vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain matkoista kuin itse maksetuista invataksi-matkoista, Nieminen kannustaa.

Lomake löytyy Traficomin sivuilta >>

Traficomin edustaja kertoi myös toukokuussa julkaistusta selvityksestä kuntien järjestämien taksikyytien toimivuudesta liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta.  Selvityksen laatimiseksi Traficom oli ollut yhteydessä Suomen Kuntaliittoon, Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, sosiaali- ja terveysministeriöön, Suomen Taksiliittoon sekä Suomen Palvelutaksit ry:hyn. Nieminen huomautti kuitenkin, että asiassa olisi tullut olla yhteydessä ja kuulla myös vammaisjärjestöjä. Tähän velvoittaa lain tasolla voimassa oleva YK:n vammaisten henkilöiden yleissopimus.

Invalidiliiton Saksanen toi esille juuri päättyneen Invalidiliiton kyselyn osalta tehtyjä ennakkohavaintoja koskien vammaispalvelulain mukaisten taksipalvelujen ja Kela-matkojen toimivuutta.

– Keskeisinä asioina nousevat esiin matkustajan turvallisuuteen kytkeytyvät sekä paikallistuntemuksen puutteesta aiheutuvat haasteet, Saksanen sanoo.

Lisätietoja:

Lakimies, Elina Nieminen, elina.nieminen@invalidiliitto.fi

Sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija, Riitta Saksanen, riitta.saksanen@invalidiliitto.fi