Lähikuvassa kaksi nuorta lasta käsi kädessä aikuisten kanssa istumasa lattialla.
26.10.2021
Lapsiasiavaltuutetun "Vammaisuus ja lapsen oikeudet: Lapsen elämää vamman kanssa" -artikkelikokoelma on julkaistu. Kokoelman artikkeleja ovat olleet kirjoittamassa myös Invalidiliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Ylva Krokfors sekä lakimies Elina Nieminen.

Teoksessa haetaan vastauksia siihen, miten vamman kanssa elävien lasten oikeudet toteutuvat nykypäivän Suomessa. Teos on 12 artikkelin kokoelma, ja se käsittelee vammaisuutta ja lapsen oikeuksia moniäänisesti, lasten omia näkemyksiä ja kokemustietoa unohtamatta. Lapsiasiavaltuutetun tapaamisissa vamman kanssa elävät lapset ja nuoret ovat toivoneet, että heidät kohdattaisiin ensisijaisesti tavallisina lapsina, joilla on erilaisia ominaisuuksia, kuten meillä kaikilla.

Toteutuuko vammaisten lasten oikeus yhdenvertaiseen oppimiseen?

Krokforsin, Sari Valjakan, Johanna Meriläisen ja Hannu Vesalan artikkeli käsittelee sitä, toteutuuko vammaisten lasten oikeus yhdenvertaiseen oppimiseen.

- Toivoisin että artikkeliamme lukisivat myös ne, jotka tekevät päätöksiä kouluasioissa. Riittävien ja pysyvien resurssien varmistaminen on investointi tulevaisuuteen. Yhtenäisen oppimisen tuen järjestelmän tulisi kattaa koko koulutuspolku varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Hyvin suunniteltu esteetön ja aistiesteetön oppimisympäristö tukee kaikkien lasten oppimista ja säästää kustannuksia pitkällä aikavälillä, Krokfors sanoo.

Lue lisää artikkelista Krokforsin blogikirjoituksesta.

Vammaisten lasten oikeuksia parannettava

Niemisen ja Pauli Rautiaisen artikkeli käsittelee vammaisen lapsen oikeutta henkilökohtaiseen apuun.

- Toivomme, että artikkelimme toisi oikeudellista pohjaa vammaisten lasten henkilökohtaista apua koskevan keskustelun sekä tukisi valmisteilla olevan lainsäädännön kehittämistä. Tästä syystä lähestyimme artikkelissamme lapsen oikeutta henkilökohtaiseen apuun tietoisesti korostetun lainopillisesti. Toivottavaa olisi kehittää vammaisten lasten itsemääräämisoikeuden, kasvun sekä kehityksen tukemiseksi tähän tarpeeseen soveltuva palvelukokonaisuus,  Nieminen sanoo.

Lue lisää artikkelista Niemisen blogikirjoituksesta.

Tutustu lapsiasiavaltuutetun "Vammaisuus ja lapsen oikeudet: Lapsen elämää vamman kanssa" -artikkelikokoelmaan.

Lue myös lapsiasiavaltuutetun "Vammaisuus ei ole hyvän lapsuuden este – syrjintä, rakenteet ja asenteet ovat" -tiedote.

Lisätietoa: Ylva Krokfors, Invalidiliitto, sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija, ylva.krokfors@invalidiliitto.fi ja Elina Nieminen, lakimies, Invalidiliitto, elina.nieminen@invalidiliitto.fi.