kuvituskuva.
7.9.2023
Kaakkois-Suomen alueella tavataan useamman kerran vuodessa. Naisten yhteisiä tapaamisia voidaankin pitää jo vakiintuneena tapana. Tavoitteena on saada paljon alueen naisia ja naiseksi itsensä tuntevia mukaan keskustelemaan merkityksellisistä asioista ja samalla tutustumaan uusiin ihmisiin.

Jokainen maakunta järjestää yhden naisten tapaamisen vuosittain ja kaikki alueen naiset ovat tervetulleita tilaisuuksiin. Tapahtumat suunnitellaan yhdessä osana alueen toimintasuunnitelmaa.
”Naiset ovat ihania! Täällä voi puhua rauhassa tärkeistä asioista ja aina on kiva nähdä tuttuja”, Rautjärven Seudun Invalidien puheenjohtaja Pirkko Räsänen huokaisee.

”Kaakkois-Suomi on iso alue ja kaikki eivät jaksa matkustaa pitkiä matkoja. Useampi tapahtuma vuodessa takaa vireän toiminnan jatkumisen ja kaikilla on paremmat mahdollisuudet osallistua näihin iloisiin ja vertaistuellisiin tapahtumiin. Näissä tilaisuksissa on aina hyvä tunnelma”, sanoo järjestöasiantuntija Tiina Ihalainen

Aluksi oli Woimaveerat

Kaakkois-Suomen alueella naisten yhteisellä toiminnalla on pitkät perinteet.
”Tasan seitsemän vuotta sitten, 30.8.2014 WoimaWeerat kokoontuivat Onneli Weckin johdolla Marjolassa, Lappeenrannassa”, muisteli Ruokolahden Invalidien yhdistysaktiivi Sinikka Salo. Vuosien saatossa yhdistyksiin on perustettu naisten ryhmiä, jotka kokoontuvat säännöllisesti. Tästä hyvä esimerkki on Kouvolan Ihanaiset. Ryhmän vetäjän Maija Aallon mukaan ryhmä kokoontuu säännöllisesti kerran kuukaudessa.

Yhdessä oleminen lisää hyvinvointia

Kaakkois-Suomen alueen naiset kokoontuivat elokuun 30. päivä Ruokolahdelle viettämään yhdessä mukavaa ja vertaistuellista päivää. Tilaisuuteen osallistui 48 naista, seitsemästä eri yhdistyksestä. Ruokolahden Invalidit toimivat järjestävänä yhdistyksenä Leena Tarkiaisen johdolla. Tilaisuuden pääpuhujana oli Etelä-Karjalan Muisti ry:n toiminnanjohtaja Maija Lasanen, aiheena hyvinvointi ja aivoterveys. Lasasen mukaan kannattaa kiinnittää huomiota kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja sen edistämiseen. Mielen hyvinvoinnilla on yhteys muistiin ja toisten ihmisten tapaaminen on osa hyvinvointia.

Päivän aikana ruokailtiin yhdessä ja nautittiin kauniista luonnosta. Myös pihapelejä pelattiin, ihan vaan leikkimielisesti palkinnot silmissä kiiltäen. Hyvinvointia oli siis tarjolla kaikille osallistujille.
”Olipas mukava päivä ja uusia tuttavuuksiakin löytyi. Hymyillään kun tavataan”, totesi Leena Tarkiainen tilaisuuden lopuksi kaikille osallistujille. Varmasti jokainen osallistuja yhtyi näihin sanoihin.

Tapaamisia kesäkuusta syyskuuhun

Kesäkuussa alueen naiset tapasivat Orimattilan Invalidien kesäpaikassa Humisevassa. Tilaisuuteen osallistui yli 40 naista, jossa keskusteltiin ratkaisukeskeisen terapeutin johdolla omasta jaksamisesta sekä positiivisesta kehonkuvasta ja naurettiin tietysti makeasti. Syyskuussa on vielä Kymenlaakson tapaamisen vuoro. Kouvolan Invalidit on tänä vuonna järjestelyvuorossa ja tilaisuus pidetään Kouvolan Invamajalla. Tervetuloa mukaan!

KS-Woimaveerat kokoontuu
kuvituskuva.