Organisaatio

Strategia

Invalidiliitto on vammaisyhdistysten keskusjärjestö. Invalidiliiton tarkoituksena on erityisesti fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten oikeuksien ja yhdenvertaisten elämisen edellytysten parantaminen. Vuonna 2019 alkava strategiakausi tuo yhdenvertaisen ja esteettömän elämisen mahdollisuuksien kannalta erittäin paljon mahdollisuuksia, mutta myös uhkia. Invalidiliitto tehostaa niin jäsenyhdistysten kuin myös liiton mahdollisuuksia entistä tehokkaampaan toimintaan.

Työryhmät

Invalidiliiton strategiset tavoitteet kaudelle 2019 - 2021 ovat
1.    Invalidiliitto – vahva vaikuttaja
2.    Vahvistetaan alueellista, taloudellista ja sosiaalista yhdenvertaisuutta
3.    Turvataan laadukkaat ja esteettömät palvelut jäsenistölle eri elämäntilanteissa.

Organisaatio

Invalidiliitto on fyysisesti vammaisten ihmisten valtakunnallinen vaikuttamisen ja palvelutoiminnan monialajärjestö.

Säännöt

Invalidiliiton säännöt on hyväksytty liittovaltuuston kokouksessa 20.-21.11.2015 ja Patentti- ja rekisterihallituksessa 18.1.2016.

Koulutus- ja työllisyyspolitiikka

Työllisyysasiantuntijoidemme työhön kuuluu vammaisten ammatillisen kuntoutuksen, koulutuksen ja työllistymisen valtakunnallinen vaikuttamistyö. Vammaisten työllisyysaste on alhaisempi kuin muulla väestöllä.

Invalidiliitto 81 vuotta

Invalidiliitto syntyi Hämeentiellä Helsingissä 16.1.1938. Mukana perustavassa kokouksessa oli 22 yhdistysten nimeämää virallista edustajaa sekä kymmenkunta kutsuvierasta, kuten silloinen sosiaaliministeri K.A. Fagerholm. Liiton nimeksi ehdotettiin alun perin Suomen Invaliidien Yhdistysten Keskusliittoa, mutta yhdistysrekisterissä läpi meni nimi Suomen Siviili- ja Asevelvollisuusinvaliidien Liitto. Vuonna 1971 nimi muutettiin Invalidiliitoksi.