Saavutettavuus

Palvelujen saavutettavuuden kartoittaminen

Saavutettavuuskartoituksessa tarkastellaan mm. kartoitettavassa kohteessa tehtävää suunnittelutyötä, viestinnän ja palveluiden toimivuutta sekä tiedon ja elämysten välittymistä. Keskeistä on, miten palvelussa huomioidaan ihmisten moninaisuus ja yhdenvertaisuuden toteutuminen.

Yhdistyskentän askelmerkit esteettömyyden tiellä

”Eikös se nyt ole ihan hyvä, että joku luiska on kuitenkin tehty?” kysyi minulta eräs paikallinen toimija, joka halusi tarjota alueen jäsenyhdistyksille tiloja erilaisia toimintoja ja tapahtumia varten. On toimittu lain ja asetusten mukaan sekä rakennettu määrämittainen ja säädökset täyttävä luiska. Huvittuneena totesin, että ”laskettelisitko itse pyörätuolilla tuosta alas, minä en uskaltaisi”.

Katse esteettömään tulevaisuuteen

Tulevaisuusajattelu on taitolaji ja strateginen kyky, totesi professori Sirkka Heinonen Invalidiliiton esteettömyyskeskus ESKEn seminaarissa 14.3.2018. Sain kunnian toimia seminaarin puheenjohtajana ja saada aitiopaikalta erinomaisen katsauksen esteettömyyden ja saavutettavuuden ajankohtaisiin aiheisiin.

Esteettömyys

Esteettömyydessä on kyse ihmisten moninaisuuden huomioonottamisesta muun muassa rakennetun ympäristön ja julkisen liikenteen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Se merkitsee palvelujen saavutettavuutta, välineiden käytettävyyttä, tiedon ymmärrettävyyttä ja mahdollisuutta osallistua itseä koskevaan päätöksentekoon.

Opasteet, materiaalit, värit, valaistus

Opasteilla, materiaaleilla, väreillä ja valaistuksella voidaan vaikuttaa tilan saavutettavuuteen, hahmotettavuuteen ja turvallisuuteen.

Verkkopalvelujen saavutettavuus

Jotta verkkopalvelut olisivat kaikkien käytettävissä ja toimisivat myös esimerkiksi ruudunlukuapuvälineillä, ne pitää toteuttaa tietyllä tavalla. Velvoittavia määräyksiä on vasta vähän, mutta ohjeita ja suosituksia saavutettavien verkkopalvelujen toteuttamiseen löytyy.

Esteettömyystietokanta

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEn ylläpitämä Esteettömyystietokanta sisältää esteettömyyttä käsitteleviä kirjoja, opinnäytteitä, verkkojulkaisuja ja DVD-tallenteita. Materiaalia on julkaistu sekä suomeksi että muilla kielillä.