Työllisyyspalvelut

Invalidiliitto panostaa fyysisesti vammaisten työllistymiseen

Invalidiliitto julkisti 80-vuotisjuhlaseminaarissaan, että se panostaa fyysisesti vammaisten henkilöiden työllistymiseen miljoona euroa. Tämä on aivan mahtava uutinen! Selkeä ja huomattava määrä rahaa, jolla edesautetaan vammaisten henkilöiden työllistymistä.

Invalidiliiton konkreettiset keinot työllistymisen edistämiseksi

Julkilausuman allekirjoittaneet tahot ovat sitoutuneet esittämään konkreettisia toimenpiteitä, joita aikovat tehdä julkilausuman tavoitteiden toteuttamiseksi.

Työ, vammaiset ja eriarvoisuus

Eriarvoisuutta käsittelevän työryhmän loppuraportti julkaistiin maaliskuun lopussa. Työryhmää veti professori Juho Saari. Pääministeri Juha Sipilä asetti vuoden 2017 alussa työryhmän, jonka tehtävänä oli hakea uusia toimintatapoja ja keinoja pitkään jatkuneen yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttämiseksi. Saaren työryhmä esittää myös joitakin suoraan vammaisten henkilöiden eriarvoisuuden vähentämiseen liittyviä toimenpiteitä.

Tuoko aktiivimalli esiin oikeasti työkyvyttömät työttömät?

Aktiivimalli kuohuttaa ja sillä on niin puolustajia kuin vastustajiakin. Aktiivimalli on kuitenkin jo nyt voimassaolevaa lainsäädäntöä. Sen kanssa on elettävä, vaikka kansalaisaloite kerää huiman määrän allekirjoituksia ja palkansaajajärjestöt pohtivat mielenilmauksia.

Työolosuhteiden järjestelytuki on säilytettävä

Invalidiliitto on yhdessä muiden Vammaisfoorumin jäsenjärjestöjen kanssa jättänyt kasvupalvelujen ja aluekehittämisjärjestelmän uudistamisen ohjausryhmälle sekä lakipaketin valmistelijoille kannanoton työolosuhteiden järjestelytuen säilyttämisen puolesta.

Koulutus- ja työllisyyspolitiikka

Työllisyysasiantuntijoidemme työhön kuuluu vammaisten ammatillisen kuntoutuksen, koulutuksen ja työllistymisen valtakunnallinen vaikuttamistyö. Vammaisten työllisyysaste on alhaisempi kuin muulla väestöllä.