Hero image
Autokorjaamolla töissä vihreässä työhaalarissa pyörätuolissa istuva mies.
Kirjoittanut Anne Mäki 21.01.2019
Invalidiliitto julkisti 80-vuotisjuhlaseminaarissaan, että se panostaa fyysisesti vammaisten henkilöiden työllistymiseen miljoona euroa. Tämä on aivan mahtava uutinen! Selkeä ja huomattava määrä rahaa, jolla edesautetaan vammaisten henkilöiden työllistymistä.

Viime syksynä saimme seurata #maanantaikuuluukaikille–kampanjaa somessa, jonka takana oli Vammaisfoorumin ja Ihmisoikeuskeskuksen vammaisille henkilöille suunnatun kyselyn hätkähdyttävä tulos: vain noin 20 % kyselyyn vastanneista vammaisista henkilöistä on työelämässä. Tilanteen parantamiseen tarvitaan lisää panostusta ja uusia keinoja.

Työllistymiseen panostaminen Invalidiliitossa juontaa juurensa pitkälle, jo ihan liiton alkuaikoihin saakka. Invalidiliitto on myös sitoutunut asiaan allekirjoittamalla OTE-kärkihankkeen innovoiman julkilausuman, jossa järjestöt sitoutuvat etsimään ratkaisuja osatyökykyisten työllistymiseen ja työssä jatkamiseen. Sekä julkilausuman allekirjoittaneet järjestöt että ministerit olivat 7.11.2018 pitämässään kokouksessa yksimielisiä siitä, että vaikka hallituksen kärkihanke nyt loppuu, työn täytyy jatkua. (Lue lisää tapaamisen tiedotteesta). Invalidiliitolla työ jatkuu konkreettisena rahallisena panostuksena.

Invalidiliiton panostus osuu hyvään hetkeen. Samana päivänä, kun Invalidiliitto ilmoitti panostuksestaan, julkaistiin selvityshenkilöiden Tuija Oivon ja Raija Kerättären tekemä selvitys, jossa ehdotetaan tuleville hallituskausille osatyökykyisten työllistymisen parantamiseen useita toimenpiteitä.  Invalidiliitto on etunenässä edistämässä - niin täysin työkykyisten kuin osatyökykyistenkin - vammaisten henkilöiden työllistymistä. Invalidiliitto haluaa olla tukemassa niin työnhakijoita kuin työnantajiakin, jotta löydetään sopivaa työtä kaikille.

Invalidiliiton tavoitteena on löytää uusia yhteistyökumppaneita ja kehittää uusia toimintamalleja. Näin voidaan muodostaa myös pysyviä malleja ja uudenlaista toimintakulttuuria vammaisten työllistymisen tukemiseen.

Selvityshenkilöiden raportti: Osatyökykyisten reitit työllisyyteen: etuudet, palvelut, tukitoimet