Påverkansarbete i Corona-tiden

Från och med 13.3 har jag jobbat på distans hemifrån. Det har varit skönt att inte behöva ta den minst 40 minuter långa arbetsresan till kontoret, utan bara förflytta mig från det ena rummet till det andra sovrummet med arbetsbord, som blivit tomt efter att ena barnet flyttat. Men det har i längden också blivit tungt att hela dagen sitta vid datorn på olika möten, distansträffar, skriva, läsa en massa ny info som under denna Corona-tid hela tiden kommer ut.

Eduskuntakeskustelun harmoniasta siirryttiin koronatodellisuuteen

Vammaisten ihmisten oikeuksien toteutuminen nousi yhteiskunnan arvokkaimmalle keskusteluareenalle, kun eduskunta kävi täysistunnossaan 20.2.2020 ajankohtaiskeskustelun aiheesta. Vain kuukautta myöhemmin Suomi oli siirtynyt koronaviruspandemian vuoksi poikkeusoloihin.

Yhdenvertaisuutta maanpuolustukseen

Harvat ja valitut kutsutaan valtakunnalliselle maanpuolustuskurssille. Tämä kunnia osui kohdalleni ja osallistuin loppuvuonna 2019 kurssille numero 231. Hieno kokemus, joka jatkuu joulukuisesta todistustenjaosta huolimatta - sanovat nimittäin, että "kurssi ei lopu koskaan".

Miltä vaaliohjelmat näyttävät vammaisnäkökulmasta?

Opin lukemaan neljävuotiaana. Tuskin olisin uskonut, jos joku olisi silloin kertonut, että tulen saamaan aikuisena palkkaa puolueiden vaaliohjelmien lukemisesta. Tässä sitä kuitenkin ollaan - mielenkiinnolla tartuin tälläkin kertaa ohjelmateksteihin ja luin ne vammaispoliittisten silmälasien läpi.

Kohtaamisista syntyy vahva muistijälki

Muistioita ja tausta-aineistoja tarvitaan vaikuttamistyössä, mutta mikään ei voita ihmisten keskinäisten kohtaamisten merkitystä. Tämä tuli jälleen kerran todistetuksi Invalidiliiton 80-vuotisjuhlakiertueella.

Tahdon asia

Politik är att vilja – politiikka on tahdon asia. Näin sanoi Ruotsin pitkäaikainen pääministeri Olof Palme. Tahdon asia on myös se, miten yhteiskunta huolehtii jäsentensä mahdollisuudesta osallistua työelämään.

Kansanedustajat mukana haasteessa

Invalidiliitto oli torstaina 30. marraskuuta eduskunnassa kertomassa toimeentulohaasteesta.

Kirsi Tervamäki

Toimin Invalidiliiton konserniviestinnässä viestintäasiantuntijana. Työtehtäviini kuuluu mm. ulkoinen viestintä, kuten kotisivut, sosiaalinen media, erilaiset kampanjat ja kouluttaminen.