Hero image
koontikuva juhlakiertueen kuvista
Kirjoittanut Laura Andersson 16.10.2018
Muistioita ja tausta-aineistoja tarvitaan vaikuttamistyössä, mutta mikään ei voita ihmisten keskinäisten kohtaamisten merkitystä. Tämä tuli jälleen kerran todistetuksi Invalidiliiton 80-vuotisjuhlakiertueella.

80-vuotisjuhlan kunniaksi liitto järjesti Oulussa, Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Kuopiossa tilaisuudet, joissa juhlittiin virkeää päivänsankaria kakkukahvien merkeissä. Kahvihetkien lisäksi alueet otettiin haltuun tapaamalla lounaan merkeissä kuntien ja maakuntien keskeisiä virkamiehiä ja poliittisia päättäjiä.

Jokainen kiertuepäivä huipentui kaupunginvaltuutettujen paneelikeskusteluun, jossa ammattitoimittajat Kirsi Heikel ja Tiina Merikanto hakivat ja saivat poliitikoilta vastauksia, lupauksiakin, liittyen paikallisten ihmisten mieltä kuohuttaviin epäkohtiin. Kaikilla paikkakunnilla oli omaleimainen tunnelma ja paikallisia puheenaiheita, mutta jokaisessa keskustelussa nousivat esiin vammaisille ihmisille erityisen tärkeät teemat, kuten yhdenvertaisuus, esteettömyys, osallisuus ja palvelut.

Vammaiset ihmiset eivät olleet ainoastaan kuuntelemassa keskustelua, vaan osallistuivat siihen vilkkaasti jokaisella paikkakunnalla. Yleisö kuvasi arkisia ongelmia ja onnistumisiakin, esitteli uudenlaisia ratkaisumalleja ja haastoi päättäjiä hyvässä hengessä. Vammaisten ihmisten työllistymiseen liittyvistä hankaluuksista ja niiden ratkomisesta pidettiin jokaisessa tilaisuudessa ennalta sovittu ja valmisteltu, henkilökohtaista kokemusta sisältävä puheenvuoro. Jotkut panelistit kommentoivatkin tilaisuuksien olleen paitsi tarpeellisia ja mieluisia, myös "oppimisen paikka".

Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjosen mukaan kiertue oli "mieleenpainuva, mieltä avartava ja monin tavoin nostattava". Arvioon on helppo yhtyä. Kiertueen valmistelu oli vaativa yhteinen harjoitus, mutta lopputulos – olen toki jäävi arvioimaan, mutta teen sen silti – on oikein hyvä. Ja jotta arvio ei jäisi vain subjektiiviseksi "mutu"-arvioksi, kysymme panelisteilta ja lounaskumppaneiltamme heidän näkemystään tilaisuuksien vaikuttavuudesta. Vastausten perusteella kehitämme Invalidiliiton vaikuttamistyötä entistä vahvemmaksi.

Kiertueen merkittävin anti omasta eli yhteiskuntasuhteiden hoitamisen näkökulmasta oli lukuisat keskustelut tärkeiden aiheiden äärellä ja tapaamisten myötä syntyneet uudet kontaktit. Jatkossa yhteyttä pidetään varmasti joko yksittäisten asioiden edistämiseksi tai laajemmin vammaisten ihmisten hyvinvointiin liittyen. Oli ilo huomata, kuinka tarmokkaasti valtuutetut tarttuivat keskustelun kuluessa tehtyihin ehdotuksiin. Uusien ideoiden ja lupausten toteutumista valvotaan toivottavasti tarkasti paikallisella tasolla.

Uskon, että paneelikeskustelujen yksi anti on se, että paikalla olleet kokevat, että kynnys yhteydenpidolle, puolin ja toisin, on aiempaa matalampi. Toivottavasti näitä kohtaamisia ja keskustelun paikkoja syntyy jatkossa entistä enemmän, koska se ehkäisee väärinkäsityksiä ja auttaa löytämään parhaat mahdolliset ratkaisut kulloisessakin tilanteessa. Invalidiliiton jäsenyhdistyksissä on valtavasti osaamista ja tietoa, jota ihailtavan monessa kunnassa jo hyödynnetäänkin eri tavoin. Uskon kiertueen vaikuttavan myös siihen, että tämä yhdistyskentän ja poliittisten päättäjien keskinäinen dialogi syvenee entisestään.

5 kaupunkia, 26 panelistia, 15 lounaskumppania, lukematon määrä sähköpostiviestejä, runsaasti valmistelevia palavereja, satoja ajokilometrejä, odottelua lentokentillä ja paljon kahvia; onnistuneen kiertueen jälkeen ei kuitenkaan voi jäädä makailemaan hyvää oloa hyristen. Päinvastoin, kiertueen aikana esiin nousseet epäkohdat siivittävät entistäkin tarmokkaampaan työhön yhdenvertaisen ja esteettömän Suomen hyväksi. Onneksi tätä työtä saa tehdä hyvässä yhteishengessä niin Invalidiliiton jäsenyhdistysten, muiden kansalaisjärjestöjen kuin yhteiskunnallisten päättäjienkin kanssa. Kiertueella nämä verkostot vahvistuivat entisestään – kasvotusten kohdatessa.

Kuopio 12.10. ”Valitkaa vammaisia päättämään”

Turku 5.10. Vain aloittamista vaille valmista

Tampere 4.10. Kuljetuspalvelut huolestuttavat Tampereella

Helsinki 1.10. Esteetön Helsinki matkailuvaltiksi

Oulu 25.9. ”Tällaisia tilaisuuksia tarvitaan!”