Hero image
Taksinkuljettaja sirtää sähköpyörätuolia esteettömään taksiin.
Kirjoittanut Riitta Saksanen 03.03.2022
Minulle tulee säännöllisesti yhteydenottoja taksipalveluiden erilaisista haasteista asiakkaille. Kun esimerkiksi kerrotaan vaikeuksista siirtää pyörätuolia käyttävä ihminen isoon esteettömään autoon, niin tällöin mielessäni mietin, miten tämä on mahdollista?Takseissahan on asianmukaiset laitteet turvalliseen siirtymiseen sekä pyörätuolin ja matkustajan asianmukaiseen kiinnittämiseen matkan ajaksi.

Ammattitaidolle nostan hattua

Monet epäonnekkaat tapaukset siirtymisissä esteettömään taksiin ovat usein mediakynnyksen ylittäviäkin ja hyvä niin. Monissa epäonnistuneissa tapauksissa yhdistyy hyvästä tahdosta huolimatta moni hankala asia yhtä aikaa: mahdollinen kuljettajan puutteellinen osaaminen avustaa, kiireinen aikataulu ja hieman repsottavassa kunnossa oleva takalaitanostin. Katastrofin ainekset ovat valmiina, mutta asiakkaan ja kuljettajan ja ehkä kolmannen osapuolenkin avulla tilanteesta voidaan selvitä ilman suurempia vahinkoja.  Toki asiakkaan turvattomuuden tunne on oma lukunsa, kun hän kotipihassaan huokaisee, että on ehjänä perillä.

Näin karu ei varmastikaan ole erityisryhmien kuljetusten iso kuva. Pääosin ne sujuvat asianmukaisella ammattitaidolla asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin vastaten. Olisihan aivan pöyristyttävää, jos onnistunut taksimatka olisi lööpin arvoinen. Olen aina muistuttanut siitä, että osaava kuljettaja varmistaa onnistuneen taksimatkan. Tälle ammattitaidolle nostan hattua!

Olympiadi ei riittänyt asioiden korjaamiseen

Taksiuudistuksen jälkeen syntyneiden ongelmien vuoksi on kiinnitetty erityistä huomiota taksipalveluiden toimintaan ja tämä jatkuu edelleen, neljä vuotta tuon dramaattisen päivämäärän 1.7.2018 jälkeen.  Paljon on tapahtunutkin parempaan suuntaan ja lainsäädäntöä on kehitetty huomioiden myös erityisryhmien liikenneturvallisuus. Yhtenä esimerkkinä nostaisin vapaaehtoisen erityisryhmien kuljettajakoulutuksen. Tämä ei vielä ole saanut räjäyttävää suosiota, mutta varmasti asia etenee pikkuhiljaa, kun esimerkiksi julkisissa kilpailutuksissa tätä aletaan edellyttää nykyistä laajemmin. Uskon näin.

Traficomin tehtäviin kuuluu myös liikenteen turvallisuuskysymykset. Traficomin palautesivulla voi antaa suoraa palautetta erityisryhmien kohtaamista haasteista taksimatkoilla. Suosittelen antamaan palautetta tämän sivuston kautta, näin viranomaiselle kertyy oikea-aikaista tietoa suoraan asiakkailta.

Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu liikenneturvallisuusstrategia, josta olisi tarkoitus antaa valtioneuvoston periaatepäätös vielä tämän kevään aikana. Tässä on huomioitu myös erityisryhmien turvallisuuskysymyksiä liikenteessä monelta kantilta. Tästä huolimatta kannatan edelleen mahdollisten haasteiden esille nostamista muodossa, jos toisessakin.  Kun ongelma huomataan ja siihen puututaan, siihen voi löytyä myös positiivinen ratkaisu! Tänäänkin minäkin sain kokea tämän, kun annoin palautetta palveluntuottajalle Kela-taksien toimivuudesta.