Invalidiliiton blogeissa

Henrik Gustafsson 3.12.2018

Vammaisten henkilöiden oikeus liikkumiseen on varmistettava

Liikkuminen on ihmisen luonnollinen perusoikeus ja oikeastaan osallistumisen edellytys. Liikkumisvapauden täysimääräinen käyttäminen edistää vammaisen ihmisen itsenäistä elämää ja itsemääräämisoikeutta, jotta vammainen henkilö voi elää omannäköistä eloisaa elämää.
Tiina Ihalainen 1.11.2018

Yhdistyskentän askelmerkit esteettömyyden tiellä

”Eikös se nyt ole ihan hyvä, että joku luiska on kuitenkin tehty?” kysyi minulta eräs paikallinen toimija, joka halusi tarjota alueen jäsenyhdistyksille tiloja erilaisia toimintoja ja tapahtumia varten. On toimittu lain ja asetusten mukaan sekä rakennettu määrämittainen ja säädökset täyttävä luiska. Huvittuneena totesin, että ”laskettelisitko itse pyörätuolilla tuosta alas, minä en uskaltaisi”.
Riitta Saksanen 22.10.2018

Vaihtuuko posliinilautanen paperilautaseen?

Kelan vaativa lääkinnällinen kuntoutus kilpailutettiin ajatuksella, että riittävä laatu on perusta päästä yleensä kilpailutukseen mukaan. Toisessa vaiheessa painopiste on laatu 20 prosenttia ja hinta 80 prosenttia.
Jenni Kuusela 18.10.2018

Suuri kiitos - vertaistukijoille!

Tänään 18.10 vietetään Kansainvälistä vertaistuen päivää (Global Peer Supporter Celebration Day), jonka ajatuksena on huomioida ja juhlistaa vertaistukijoiden tekemää arvokasta työtä. Päivää vietetään vuosittain lokakuun kolmantena torstaina. Invalidiliiton vertaistukitoiminnasta vastaavana työntekijänä haluan myös tänään kiittää Invalidiliiton koulutettuja vertaistukijoita.
Laura Andersson 16.10.2018

Kohtaamisista syntyy vahva muistijälki

Muistioita ja tausta-aineistoja tarvitaan vaikuttamistyössä, mutta mikään ei voita ihmisten keskinäisten kohtaamisten merkitystä. Tämä tuli jälleen kerran todistetuksi Invalidiliiton 80-vuotisjuhlakiertueella.
Jenni Kuusela 25.9.2018

Harvinaisia syksyn tapahtumia

Olen työskennellyt suunnittelijana Invalidiliiton Harvinaiset-yksikössä nyt reilut viisi kuukautta. Ensimmäisinä kuukausina aikaa meni niin harvinaisiin kuin erilaisiin toimijoihin ja verkostoihin tutustuessa sekä syksyn tapahtumia järjestellessä.