Hero image
piirroskuva, jossa teksti yhdenvertaisus työelämässä
Kirjoittanut Sinikka Winqvist 16.04.2018
Tulevaisuuden työelämä muuttuu nykyistä monipuolisemmaksi ja monimuotoisemmaksi. Säännöllinen ansiotyö ei välttämättä katoa tulevaisuudessakaan, mutta sen rinnalle saattaa tulla monenlaisia työnteon malleja. Perinteinen työsuhde ei ole ainoa tulonlähde, vaan tulevaisuudessa toimeentulo koostuu eri lähteistä.

Itsensä johtaminen ja oman elämän hallinta on tärkeintä osaamista tulevaisuudessa. Oman paikan löytäminen työmarkkinoilla voi muuttua haasteellisemmaksi ja uudenlaisessa ympäristössä toimiminen vaatii oman osaamisen ja itsensä jatkuvaa kehittämistä. Tämä voi myös tarjota mahdollisuuden uuden yritystoiminnan käynnistämiselle.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että vammaisten henkilöiden työllistymisen ja itsensä työllistämisen edistämiseksi on tehtävä asennemuokkausta. Yhdenvertaisuusvaltuutetun vammaisasioiden ja työelämäjaoston ensimmäisessä yhteisessä kokouksessa lokakuussa 2017 keskusteltiin yhteisen asennemuokkausta edistävän tapahtuman järjestämisestä.

Invalidiliiton hallinnoima Yritystä!-hanke oli mukana kokouksessa. Yritystä!-hankkeessa oli jo aiemmin mietitty, miten saadaan hankkeen toiminnassa mukana olevat itsensä työllistäjät paremmin esille, jotta yleistä asennemuokkausta voidaan edistää.

Yritystä!-hanke lähti aktiivisesti viemään asiaa eteenpäin ja mukaan tapahtuman järjestelytyöhän lähtivät parhaat yhteistyökumppanit -Yhdenvertaisuusvaltuutettu ja Uudenmaan TE-toimiston hallinnoima työkykykoordinaattorihanke.

Yhteistyössä on suunniteltu mahtava tapahtuma. ”Yhdenvertaisena työelämässä” -seminaari ja messutapahtuma toteutuu Messukeskuksen Kokoustamossa maanantaina 28.5.2018. Paikalla on järjestäjien lisäksi myös suuri määrä tapahtuman yhteistyökumppaneita ja itsensä työllistäneitä vammaisia ja osatyökykyisiä henkilöitä.