Digitaaliset pelit aivovammakuntoutuksessa

Digitaalisia pelejä aivovammapotilaan toimintakyvyn edistämisessä on tutkittu toteutettavuustutkimuksella (Play for Reward Research). Siinä selvitetään digitaalisen pelaamisen myönteisiä vaikutuksia aivovamman saaneille.

Tutkimuksessa selvitetään digitaalisen pelaamisen vaikutuksia ja käyttökelpoisuutta aivovamman saaneiden toimintakykyyn ja yleiseen hyvinvointiin.

Rekrytointi tehdään Turun yliopistollisesta sairaalasta vähintään vuosi aikaisemmin kotiutuneille. Tutkimukseen rekrytoidaan 90 henkilöä, joista 30 käyttää aivovammakuntoutuksessa digitaalisia pelejä (52 kognitiivista toimintakykyä harjoittavaa peliä), 30 pelaa kaupallisella pelikonsolilla ja 30 ei käytä mitään pelejä tutkimuksen aikana.

Pelejä pelataan kahdeksan viikon ajan vähintään 30 minuuttia päivittäin. Pelejä pitää valita vähintään yksi jokaiselta alueelta, jotka ovat muisti, huomiokyky, nopeus, joustavuus ja ongelman ratkaisu. 
 
Päätulosmuuttujat ovat Trail Making Test and WAIS-IV tasks. Potilailta kerättävä aineisto:

  • taustatiedot (lähtötilanne)
  • subjektiiviset potilaslähtöiset mittarit (mieliala, pystyvyyden tunne, käyttäytymisen säätely)
  • psykologiset arviot (nopeus, visuomotoriikka, tarkkaavuus, toiminnan ohjaus, työmuisti)
  • toteutettavuus (sitoutuminen, käytettävyys, tyytyväisyys, käyttö)

Myös mahdollisia haittavaikutuksia seurataan.

Tutkimuksen vastuullinen johtaja professori Maritta Välimäki/ Turun yo. sähköposti: mava@utu.fi 

Hankkeen julkaisuja

Välimäki M, Korkeila J, Kauppi K, Kaakinen JK, Holm S, Vahlo J, Tenovuo O, Hämäläinen H, Sarajuuri J, Rantanen P, Orenius T, Koponen A. Digital Gaming for Improving the Functioning of People With Traumatic Brain Injury: Protocol of a Feasibility Study. JMIR Res Protoc 2016;5.