Esteettömän wc- ja pesutilan opas
Invalidiliitto ry:n Esteettömyyskeskus ESKE on tehnyt Helsingin kaupungin kanssa yhteistyössä wc- ja pesutiloja koskevan oppaan. Siinä on otettu huomioon vuoden 2018 alussa voimaantulleet määräykset rakennuksen esteettömyydestä.

Esteettömät wc- ja pesutilat ovat osa kaikkien rakennusten toimivaa esteettömyyden ketjua. Ne ovat osalle käyttäjistä välttämättömiä, mutta palvelevat kaikkia rakennuksen käyttäjiä. Esteettömän wc:n puuttuminen voi hankaloittaa tai jopa estää muuten hyvin toimivan rakennuksen ja sieltä saatavan palvelun käytön. Liikkumis- ja toimimisesteisille henkilöille itsenäisen asumisen onnistuminen kuten myös asukkaan avustaminen kotona edellyttää esteetöntä wc- ja pesutilaa.

Oppaan tavoitteena on auttaa huomiomaan esteettömyyden vaatimukset wc- ja pesutilojen rakentamisessa.  Oppaaseen on koottu esteettömyyden toteuttamisen periaatteita ja hyviä käytäntöjä. Ohjeet koskevat tavallisen asunnon, palveluasumisen ja tuetun asumisen wc- ja pesutiloja, rakennusten yleisessä käytössä olevia esteettömiä wc-tiloja sekä niihin liittyviä opasteita. Hyvällä suunnittelulla voidaan vaikuttaa siihen, että määräysten täyttymisen lisäksi wc- ja pesutiloista tulee yksityiskohdiltaankin kaikille käyttäjille toimivia ja miellyttäviä.

Esteettömän wc- ja pesutilan opas pdf-tiedostona.