pyörätuoli ja FINSCI-logo. Kuvituskuva.
Tältä sivulta löydät tietoa InSCI-FinSCI, Selkäydinvammaisten henkilöiden terveys ja toimintakyky sekä haasteet esteettömyydessä -tutkimus II osana kansainvälistä selkäydinvammatutkimusta -tutkimuksen tavoitteista, johtamisesta ja kumppaneista.

Tavoitteet

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää selkäydinvammaisten henkilöiden terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä tekijöitä, esteettömyyden haasteita sekä näiden tekijöiden välisiä yhteyksiä Suomessa. Tutkimus on osa kansainvälistä tutkimusta, joka toteutetaan yli 40 maassa. Kansainvälistä tutkimusta johdetaan Sveitsistä.

Johtaminen

Invalidiliitto

Kumppanit

• Selkäydinvammaiset Akson ry
  • HUS
  • Tays
  • OYS
  • Seinäjoen keskussairaala

Rahoitus

Invalidiliitto (pr42106, 2023), HUS (HUS/187/2023, pvm 6.3.2023 ja lisäjako 12.6.2023), OYS Lääkinnällisen kuntoutuksen osaamiskeskus (6.6.2023), Tays Kuntoutuksen ja psykososiaalisen tuen vastuualue (30.6.2023).

Toteutusaika

2023–2026

Tuotokset

Selkäydinvammaisten elämää tutkitaan maailmanlaajuisesti. Teksti Tapio Rusanen. IT-lehti 6/2023.

Käynnissä aineiston keruu.

Lisätietoja: dosentti, tutkimusjohtaja Sinikka Hiekkala, Invalidiliitto, etunimi.sukunimi@invalidiliitto.fi

Päivitetty 26.3.2024