Värikkään mainoskuvan keskellä ympyrä, jossa lukee parasta nuori. Kuvituskuva.
Jokaiselle nuorelle kuuluu mielekäs ja omaehtoinen tekeminen, fyysisestä vammasta tai toimintaesteestä huolimatta.

Parasta nuori -toiminnassa nuoret saivat itse päättää, mitä haluavat tehdä. Pohjois-Savon alueella toimivassa hankkeessa etsittiin fyysisesti vammaisia tai toimintaesteisiä nuoria omannäköisen toiminnan pariin. Toimintaa ei oltu etukäteen suunniteltu, vaan kehitettiin yhdessä nuorten kanssa.

Parasta nuori -toiminnassa tavoitteena on vahvistaa nuorten osallisuutta ja vähentää syrjäytymisriskiä. Invalidiliiton ja OLVI-säätiön tuella toteuttama valtakunnallinen selvitys (v. 2018 - 2019) osoitti, että liikkumisrajoitteisilla nuorilla on muita ikäisiään suurempi riski syrjäytyä, ja he olivat tyytymättömämpiä elämäänsä.

Parasta nuori -toiminnassa etsittiin uudenlaisia tapoja löytää nuoria toiminnan pariin mm. digitaalisten kanavien kautta. Hankkeen toiminta-aika oli 24.2.2020 - 31.10.2021, ja sen rahoittajana toimi OLVI-säätiö. Suunnittelijana toimi Emma Lappi ja toimipaikkana oli Kuopio, mutta toimintaa oli koko Pohjois-Savon alueella.

Tapaamisia oli viikottain etänä Teamsin välityksellä, ja koronatilanteen salliessa noin neljän viikon välein nähtiin livenä erilaisen tekemisen ja yhdessäolon merkeissä.

Hankkeessa tehdyt tuotokset löydät täältä.

Meidät löydät myös Instagramista: @parasta_nuori_toiminta