Lähde ehdokkaaksi vaalikuva. Kuvituskuva.
Kuntavaaleissa 18.4.2021 valitaan jokaiseen Suomen kuntaan päättäjät tekemään linjauksia ja ratkaisuja, jotka vaikuttavat meidän kaikkien arkeen. Voisitko ajatella, että olisit yksi näistä päättäjistä tai tunnetko sellaisia ihmisiä, joiden kannattaisi harkita ehdokkuutta?

Me allekirjoittaneet kansanedustajat olemme mukana aktivoimassa Invalidiliiton jäseniä ja muita vammaisia ihmisiä mukaan kuntavaaleihin. Pidämme tärkeänä, että puolueet asettavat ehdolle mahdollisimman laajan kirjon kuntalaisia. Kun niin kunnanvaltuustossa kuin muissakin kunnan luottamustehtävissä on mukana myös vammaisia kuntalaisia, heidän näkemyksensä ja kokemuksensa voidaan paremmin huomioida päätöksenteossa.

Kahdeksan kansanedustajaa. Kuvituskuva.

Kuntavaaliehdokkuutta kannattaa harkita, jos löydät kotikunnastasi kehittämiskohteita ja tunnistat epäkohtia. Tärkeintä on, että löydät itsestäsi tekemisen halua ja innostusta, sisäistä paloa. Yhteistyökyky ja halu kuunnella toistenkin mielipiteitä ovat nekin hyödyksi kuntapolitiikassa.

Vammaisten ihmisten yhdenvertainen mahdollisuus osallisuuteen on kirjattu YK:n vammaisyleissopimukseen. Tämä koskee niin työelämää, harrastuksia kuin vaikkapa kuntapolitiikkaakin. Aito osallisuus voi toteutua, jos ympäristö on esteetön ja tarvittavat palvelut (esim. apuvälineet, kuljetuspalvelut, henkilökohtainen apu) saatavilla oikea-aikaisesti. Lisäksi tarvitaan asenteiden esteettömyyttä eli avointa suhtautumista toisiimme – vammoista tai muista ominaisuuksistamme riippumatta. Niin kuntapolitiikassa kuin laajemminkin yhteiskunnassa tulisi nykyistä vahvemmin tunnistaa ja hyödyntää vammaisten ihmisten osaamista.

Me allekirjoittaneet kannustamme niin Invalidiliiton jäseniä kuin muitakin vammaisia ihmisiä ryhtymään kuntavaaliehdokkaaksi ja sen myötä pyrkimään muihinkin kunnallisiin luottamustehtäviin. Kunhan löydät itsestäsi intoa nostaa esiin jotain yksittäistä asiaa tai laajempaa teemaa, saat halutessasi puolueista neuvoja jatkopohdintoihin ja kampanjan rakentamiseen. Yksin ei tarvitse pärjätä. Ehdokkaana oleminen on paitsi hieno kokemus, myös tärkeä teko demokratian hyväksi. Kiitos sinulle, joka tartut tähän tilaisuuteen!

SDP: Merja Mäkisalo-Ropponen (eduskunnan VAMYT-ryhmän pj)

Perussuomalaiset: Juho Eerola (eduskunnan toinen varapuhemies)

Kokoomus: Sari Sarkomaa (eduskuntaryhmän 1. vpj)

Keskusta: Anu Vehviläinen (eduskunnan puhemies)