Kuvituskuva.
06.07.2021
Invalidiliitto otti kantaa Terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvoston (PALKO) suositusluonnokseen huumeriippuvuuksien hoidon ja kuntoutuksen psykososiaalisista menetelmistä. Invalidiliiton mukaan suositusluonnoksesta puuttuvat esteettömät ja saavutettavat päihdepalvelut vammaisille ihmisille.

PALKO voi antaa suosituksia siitä, mitä ja millaisia hoitomuotoja suomalaisesta terveydenhuollosta korvataan. PALKO on päätynyt suosittamaan edellä mainittujen menetelmien käyttöönottoa huumeriippuvuuksien hoidossa ja kuntoutuksessa.

Invalidiliitto katsoo, että PALKOn suositusluonnoksesta puuttuvat esteettömät ja saavutettavat päihdepalvelut vammaisille ihmisille. Tarvitaan myös lisätietoa vammaisten huumeriippuvuuksista sekä hoitomenetelmien ja kuntoutusmuotojen tulee olla kaikkien saavutettavissa. Tämä koskee palveluntuottajan fyysisesti esteettömiä toimitiloja ja tiedonsaannin saavutettavuutta.

YK:n vammaissopimus edellyttää sopimuspuolelta toimia, jotta vammaiset ihmiset saavat yhdenvertaisesti kaikille tarkoitettuja terveyspalveluja kuntoutus mukaan lukien. Invalidiliiton mielestä PALKOn suositusluonnosta pitää vielä täydentää ja kiinnittää vammaisuuteen erityistä huomioita huumeriippuvuuksien hoidossa ja kuntoutuksessa.

Lue Invalidiliiton koko lausunto Terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvoston (PALKO) suositusluonnokseen huumeriippuvuuksien hoidon ja kuntoutuksen psykososiaalisista menetelmistä (pdf).

Lisätietoja: Henrik Gustafsson, Invalidiliitto, lakimies, henrik.gustafsson@invalidiliitto.fi