Kuvituskuva.
09.11.2021
Koronapassin käyttöönotto pitää laajentaa koskemaan myös vaikeavammaisten ihmisten henkilökohtaisia avustajia ja sosiaalihuollon kotipalvelun työntekijöitä. Tämän asian Invalidiliitto nosti esiin kannanotossaan sosiaali- ja terveysministeriölle.

Sosiaali- ja terveysministeriö arvioi parhaillaan koronapassin käytön mahdollista laajentamista. Invalidiliitto kannattaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ehdotusta siitä, että koronapassia voitaisiin käyttää tiettyjen sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä olevien työkelpoisuuden varmentamisessa. Tämä tarkoittaisi sitä, että työnantaja voisi koronapassin avulla varmistaa, että työntekijä ei todennäköisesti aiheuta merkittävää tartuntariskiä asiakkaille tai kollegoilleen. Vaihtoehtona koronapassille on pohtia tartuntatautilain sopivuutta asian ratkaisemiseksi.

Henkilökohtaisten avustajien rokotukset puhuttavat

Invalidiliitto on saanut jäsenistöltään useita yhteydenottoja, jotka koskevat henkilökohtaisten avustajien koronarokotuksia tai rokotusten puuttumista. Vammaiset ihmiset eivät voi suojautua kotonaan koronavirukselta, koska heillä ei ole oikeutta tarkistaa henkilökohtaisen avustajan koronarokotesuojaa. Sama ongelma liittyy muihin kotiin toimitettaviin sosiaalipalveluihin, kuten kotipalveluihin.

Henkilökohtaisen avun ja kotipalvelun käyttäjät kuuluvat pääosin koronavirustartunnalle alttiina oleviin riskiryhmiin. Riski saattaa koskettaa myös muita perheenjäseniä.

- Tällä hetkellä lainsäädäntö estää näissä tilanteissa koronarokotuksen tarkistamisen tai työntekijän valitsemisen, jotta varmistettaisiin riittävä rokotussuoja. Tilanne on niin henkisesti, mutta myös oikeudellisesti ja eettisesti kohtuuton vammaisille ihmisille, jotka eivät voi valita välttämättömän avun vastaanottamista. Näissä tilanteissa vammaisen ihmisen perusoikeus elämään ja terveyteen vaarantuu, Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen sanoo.

Lue Invalidiliiton koko kannanotto (pdf).

Lisätietoa: Elina Nieminen, lakimies, Invalidiliitto.