Luokassa ihmisiä seisomassa peukut ylhäällä. Kuvituskuva.
Invalidförbundet bjuder olika aktiviteter och stödtjänster för livet med funktionsnedsättning.

Organisationsverksamhet

• anpassningsträningskurser
  • organisationsutbildning, kurser, läger, evenemang och kamratstöd
  • verksamhet med assistanshundar

Alla har rätt till semester! – Stödbaserad semester ger kamratstöd och resurser för vardagen

Stödbaserade semestrar ordnas året runt och man ska ansöka om dem tre månader före semestern. Stödbaserade semestervistelser är avsedda för alla som på grund av ekonomiska, hälsomässiga eller sociala orsaker inte annars har möjligheter till semester. Semestervistelserna är avsedda för grupper och ordnas på tillgängliga badanläggningar, idrottsinstitut och hotell med helpension på olika håll i Finland.

Maaseudun Terveys ja Lomahuoltos (MLH) och Invalidförbundets semestervistelser är avsedda för personer som klarar sig självständigt, för personer som är i behov av hjälp och för familjer med barn med funktionsnedsättning. Semestervistelserna pågår fem dygn. Rätt till semestervistelser kräver inte medlemskap i Invalidförbundets medlemsförening.

Semesterunderstöd beviljas på ekonomiska, hälsomässiga och/eller sociala grunder. Faktorer som påverkar beviljandet av understödet är bland annat den sökandes inkomster, skulder och exempelvis sjukdomsutgifter, hälsomotiveringar och livssituation. Företräde har sökande som första gången ansöker om semester.

Självriskandelen för semestervistelsen är 100€/vuxen person/5 dygn. Ingen avgift tas ut för barn under 17 år. Till stödbaserad semester hör inkvartering i två personers rum eller familjerum enligt familjens storlek, helpension och semesterprogram. För resekostnader ansvarar semesterfirarna själva.

Om duär i behov av personlig assistans i dagliga bestyr, ansök om en semester med egen assistent:

• En närstående eller vän som bor i annat hushåll fyller i en egen semesterblankett med motiveringar, självriskandelen är 100€/5dygn
  • Kostnader (inkvartering + mat) för en personlig assistent i arbetsförhållande betalas av MTLH. Assistentens uppgifter lämnas på semesterfirarens semesteransökningsblankett.

Ansökningstiden till en semestervistelse upphör tre månader före semesterns början. Beslut om semestervistelser fattas av semeterorganisationen MTHL och om dem meddelas cirka två månader före semesterns början. Nekande beslut om semesterunderstöd meddelas nte. Önskan är att ansökningarna i första hand görs elektroniskt, i den utsträckning det är möjligt.

Klicka här för närmare uppgifter om semestrar och ansökningar på MTLHs websida (endast på finska)

eller ringa på numret 010 219 3460, eller skicka e-post lomat@mtlh.fi, tjästetid måndag-fredag kl. 9-13.