nuoria tietokoneiden ääressä
Nuoret vievät viestejä opopäiville 2020

Invalidiliiton nuorten vaikuttajien ryhmä on työstänyt yhdessä tekstit esitteeseen, joka tulee jaetavaksi opinto-ohjaajille helmikuussa järjestettävillä opopäivillä. Nuoret haluavat viesteissään tuoda esiin opintojen ohjaajien ja opettajien tärkeää roolia nuoren koulutuksen ja työllistymisen poluilla.

"Nähkää ensin ihmisen kyvyt, potentiaali ja kiinnostuksen kohteet. Tukekaa ja ruokkikaa niitä. Miettikää vasta sitten, onko polku tahi koulu hänelle mahdollinen vamman tai rajoitteen takia." Tätä viestiä nuoret haluavat välittää eteenpäin.

Nuorten kokemuksia ohjauksesta

• hyvä opo auttoi ottamaan selvää, vaikkei ollut hajuakaan koko asiasta
  • oppilas ja opo yhdessä, siitä hyvä tulee
  • opo totesi etukäteen, ettei kannata hakeutua opettajaksi, koska tulisin kiusatuksi työssäni
  • opo ei pitänyt hyvänä ideaani nuorisoalan opinnoista, minua ei kuulemma kunnioitettaisi vammani vuoksi. Onneksi 25-vuotiaana päätin, että osaan ja aloitin opiskelut alalle
  • terkut opoille: älä lyttää nuorten unelmia missään vaiheessa! Ne voivat olla todella tärkeitä!
  • opettaja uskoi kykyihini kynäilijänä, otti minut työstämään koulun lehteä ja kartoitti kanssani jatko-opiskelumahdollisuuksia. Ilman häntä en olisi löytänyt polkuani.

Syksy 2019

Nuoret vaikuttajat kokoontuivat koulutus- ja suunnittelupäivään Helsinkiin Allianssi-talolle 19.10.2019. Päivän aikana tarkasteltiinn onnistunutta vaikuttamista eri näkökulmista.

kuva naisesta, joka huutaa megafoniin

Kevät 2019

Vaikuttamisviikonlopun tuotokset

Mihin asioihin nuoret haluavat vaikuttaa? Maaliskuussa 2019 järjestetyssä vaikuttamisviikonlopussa tärkeiksi aiheiksi nousivat opiskelu, työllisyys, turvallisuus, hoito ja liikkuminen.

Katso Invalidiliiton nuorten vaikuttajien videot. Videot on suunniteltu ja tuotettu yhteistyössä Nuorten Suomen kanssa. Kuvaus ja editointi: Milla Lähtevänoja.

Päättäjä, näihin asioihin nuoret haluavat vaikuttaa!

Nuorten ääni esiin: Juuli 29 v. ja Anni 26 v.
Toimeentulo ja mukautuva työelämä: Voisiko työelämään saada enemmän joustoa?

Nuorten ääni esiin: Kalle 26 v.
Opiskelu ja työllisyys: Vammaisella on oikeus tehdä työtä tämä ei tällä hetkellä toteudu.

Nuorten ääni esiin: Pinja 23 v.
Opiskelu ulkomailla: Kotikunta ei maksa avustajan kuluja ulkomailla. Opiskelu ei ole mahdollista ilman avustajaa.

Nuorten ääni esiin: Sara18 v.
Erityisoppijat: Pitäisikö erityistä tukea vaativat oppijat integroida osaksi tavallisia luokkia vai ei?

Nuorten ääni esiin: Henry 25 v.
Julkinen liikenne: Millainen merkitys sillä on fyysisesti vammaiselle henkilölle?

Nuorten ääni esiin: Essi 18 v.
Tilapäishoito: Vammaisia henkilöitä tulisi kuunnella heitä koskevissa asioissa.

Nuorten ääni esiin: Pinja 23 v.
Turvallisuus: Ulkona liikkuminen tuntuu monesta jopa pelottavalta.

Nuorten ääni esiin: Selja 18 v.
Kuljetuspalvelut: Taksia on joutunut odottamaan pitkiäkin aikoja ja turvallisuudesta ei ole aina huolehdittu.

Jaa videoita somessa tunnisteilla #nuortenääniesiin #nuoretvaikuttajat #vaalit2019 ja merkitse julkaisuihin myös @invalidiliitto. Näin saamme nuorten äänen kuuluviin!