kuva, jossa kalenteri kyniä ja kukkia pöydällä

Ajankohtaisia uutisia ja tapahtumia Harvinaiset-yksikössä.

Harvinaiset-yksikön uutiskirje

>> Lue uusin uutiskirje tästä

>> Tilaa harvinaisten uutiskirje täältä

Tulevia tapahtumia

Vertaisperhetapaaminen Vantaalla

Toiminnallinen perhepäivä 14.9 Vantaan Heurekassa. Tapaamisen alussa on aikuisille vertaistuellinen luento, jonka teemana on vanhemmuus. Lapsille on ryhmämuotoista ohjelmaa, pelejä ja leikkejä lastenhoitajien johdolla. Tapaaminen on suunnattu yli 5-vuotialle ja heidän perheilleen.  Tapaaminen on täynnä ja osallistujille on lähetetty tapaamisen ohjelma lisätietoineen.  Vapautuneita paikkoja voit kysyä puhelimitse 040 728 1737.

Mainos tapaamiseen Heurekassa löytyy täältä (pdf) >>

Harvinaisten nuorten aikuisten tapaaminen

Harvinaiset-yksikkö ja Harvinaiskeskus Norio järjestävät yhteistyössä tapaamiseen 18-29 -vuotiaille nuorille, joilla on harvinainen sairaus tai vamma (4.-6.10.2019 Kylpylähotelli Peurunka).

Tapahtuma on täynnä.

Harvinaiset haasteet V -seminaari

Harvinaiset-yksikkö, Turun yliopistollinen keskussairaala ja Turun ammattikorkeakoulu yhteistyössä järjestävät Harvinaiset haasteet -seminaarin torstaina 10.10.2019 klo 11.-15.45 Turussa (Medisiina D Lauren Sali 2, Kiinanmyllynkatu 10). Seminaari on tarkoitettu erityisesti VSSHP:n alueella työskenteleville, jotka työssään kohtaavat harvinaista sairautta sairastavia henkilöitä ja heidän perheitään. Tervetulleita ovat myös muut asiasta kiinnostuneet. Seminaarin ohjelmassa on ajankohtaista asiaa harvinaisiin sairauksiin liittyen. Kahvitauolla on mahdollisuus tutustua harvinaisyhdistysten toimintaan.

Tilaisuus on maksuton, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista.

Seminaarin mainos löytyy täältä (pdf) >>

Ilmoittautumiset viimeistään 3.10. täältä >>

Harvinaisten aikuisten tapaaminen

Aikuisten vertaistapaaminen vietetään 19.-20.10.2019  Helsingissä. Tapaaminen on tarkoitettu aikuisille, joilla on jokin harvinainen sairaus tai vamma. Tapaamisen ohjelmassa hyvinvoinnin ja TULE-terveyden edistämistä, ajankohtaista asiaa, yhdessäoloa ja virkistymistä.  Tapaaminen on täynnä. Mukaan valituille lähetetään tapaamisen ohjema syyskuun aikana.

Dysmelia -diagnoositapaaminen

Diagnoositapaaminen henkilöille, joilla on dysmelia (synnynnäinen raajojen puutos tai epämuodostuma) ja heidän läheisille. Tapaaminen järjestetään 15.-17.11.2019 (pe-su) Liikuntakeskus Pajulahdessa Nastolassa. Tapaamisen ohjelmassa on ajankohtaista tietoa, vertaistukea ja yhdessäoloa.

Tapaamiseen haetaan hakulomakkeella, viimeinen hakupäivä on 20.10.

Hae mukaan tapaamiseen täältä >>

Tapaamiseen osallistuminen ei edellytä Invalidiliiton jäsenyyttä.

Mistä tukea harvinaisille? Harvinaiset toimijat -webinaarin tallenne

Harvinaisten sairauksien päivänä 28.2. Jenni Kuusela piti webinaarin aiheesta "Mistä tukea harvinaisille?".

Voit katsoa webinaarin tallenteen jälkikäteen täältä.

Harvinaisten sairauksien kansallinen ohjelma 2019-2023

Heinäkuussa 2019 julkaistiin uusi harvinasisten sairauksien kansallinen ohjelma. Päivitetyllä ohjelmalla halutaan parantaa harvinaissairaiden arkiselviytymistä ja palvelujen saatavuutta. Uudistettu ohjelma korostaa osaamista, eri tahojen yhteistyötä ja harvinaissairaiden osallisuutta. Voit lukea kansallisen ohjelman kokonaisuudessaan Valtioneuvoksen sivuilta >>