kuvituskuva.
Tälle sivulle on koottu ajankohtaista tietoa liittyen Invalidiliiton avustajakoiratoimintaan.

Apuvälineiden luovutusperusteet –opas on valmistunut

Sosiaali- ja terveysministeriön Valtakunnalliset lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteet -opas apuvälinetyötä tekeville ammattilaisille ja ohjeita asiakkaille julkaistiin 14.3.2023 järjestettävässä webinaarissa. Luovutusperusteet oppaan löydät täältä(avautuu uuteen ikkunaan).

Avustajakoirien luovutuskäytännöt muutoksessa

Avustajakoirat on todettu lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiksi ja niiden tarpeenarvio, hankinta- ja luovutusvastuu siirtyy vuodenvaihteessa 2023 toimintansa aloittaville hyvinvointialueille. Uusia avustajakoirahakemuksia ei ole mahdollista jättää jatkossa Invalidiliittoon. Lue lisää muutoksista.

Uusinta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kokoamaa tutkimustietoa avustajakoiran tehtävistä ja hyödyistä

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on julkaisut selvityksen avustajakoira liikuntarajoitteisen henkilön apuna. Julkaisu kokoaa yhteen tutkimustietoa liikuntarajoitteiselle henkilölle koulutetun avustajakoiran tehtävistä ja hyödyistä. Lisäksi työpaperissa kuvataan avustajakoiratoiminnan järjestämisen nykytilaa Suomessa sekä toiminnan kansainvälisiä järjestämistapoja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella tehty selvitys on toteutettu Sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta. Lue lisää julkaisusta täältä.

Lisätietoa:

Paula Müller