Avustajakoira pää käyttäjän polvella. Kuvituskuva.
Avustajakoirat on todettu lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiksi ja niiden tarpeenarvio, hankinta- ja luovutusvastuu siirtyy vuodenvaihteessa 2023 toimintansa aloittaville hyvinvointialueille.

Kuluvan vuoden loppuun mennessä on valmistumassa Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisema Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteet -opas, jonka perusteella avustajakoirat tullaan jatkossa luovuttamaan.  Oppaan valmistumisen myötä uusi hakuprosessi selkiytyy.

Kun hyvinvointialueiden toiminta käynnistyy ja organisoituu, tiedotamme täällä kuinka avustajakoiria haetaan tulevaisuudessa.  Meille aikaisemmin tehdyt avustajakoirahakemukset eivät suoraan siirry hyvinvointialueille, vaan hakijoiden tulee hakea avustajakoiraa lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä

Uusia avustajakoirahakemuksia ei ole mahdollista jättää jatkossa Invalidiliittoon

Invalidiliitto ry ei voi enää ottaa vastaan uusia avustajakoirahakemuksia, koska toiminnan järjestämisvastuu on siirtymässä hyvinvointialueille.  Meillä ei ole mahdollisuuksia luovuttaa kaikille uusille hakijoille avustajakoiria, koska nykyinen hakijamäärämme on niin suuri. Tästä syystä meidän ei ole enää tarkoituksenmukaista ottaa vastaan uusia hakemuksia.

Ennen 5.10.22 meille tehdyt hakemukset ovat toistaiseksi voimassa ja huomioimme ne avustajakoirien saajia pohtiessamme,  huomioiden käytössämme olevat resurssit.

Lisätietoja: Ulla Leivo-Lahti, puh. 044 7650 678, etunimi.sukunimi@invalidiliitto.fi.

Avustajakoira itse kouluttaen

Mikäli olet kiinnostunut itse kouluttamaan itsellesi avustajakoiran, niin voit ottaa yhteyttä suoraan Avustajakoira – Assistenthund ry:n projektityöntekijä Mari Koivistoon, puh. 040 5507 226, mari.koivisto@avustajakoira.fi.

Avustajakoira-Assistenthund ry järjestää itse itselleen avustajakoiraa kouluttavien henkilöiden haastattelut, koirien luonne- ja käyttöönottotestit ja näiden avustajakoirien työuran aikaisen seurannan.